مکمل ویتامین Dو کلسیم خطر آدنوم کولورکتال را کاهش نمی دهد.

یک مطالعه تصادفی بزرگ در 11 بیمارستان ایالات متحده نشان داده است که مکمل ویتامین D و کلسیم موفق به محافظت در برابر ابتلا به سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ نمی شود.
نتایج مطالعه، در New England Journal of Medicine منتشر شده است و از نتایج مطالعات مشاهده ای اولیه که نشان می دادند بین سطوح خونی ویتامین D یا مصرف مقادیر بیشتر کلسیم با ابتلای کمتر به سرطان کولورکتال ارتباطی وجود دارد، حمایت نمی کند. آدنوم کولورکتال تومورهای خوش خیمی هستند که می توانند به سرطان منجر شوند و معمولاً به عنوان پولیپ شناخته شده اند. آدنوم ها در طی کولونوسکوپی انجام شده به منظور غربالگری سلامت عمومی در بیماران بیش از 50 سال شناسایی و خارج می شوند.
در این مطالعه بیش از 2200 بزرگسال از 11 مرکز دانشگاهی شرکت کردند. همه شرکت کنندگان در  مطالعه که  75- 45ساله بودند، دارای سابقه آدنوم کولورکتال و بدون هرگونه پولیپ باقی مانده پس از کولونوسکوپی بودند. بیماران به طور تصادفی به گروه های دریافت کننده ویتامین D3 (IU 1000 در روز) یا کلسیم (1200 میلی گرم در روز) یا هر دو یا دارونما تقسیم شدند. برخلاف انتظار محققان این مطالعه، مکمل یاری روزانه به مدت 5-3 سال خطر ابتلای مجدد به آدنوم کولورکتال در میان شرکت کنندگان در این مطالعه را کاهش نداد.
به عقیده محققان نتایج این مطالعه بسیار حیرت انگیز بوده و نشان می دهد که استفاده از این دوز مکمل روزانه برای پیشگیری از آدنوم کولورکتال بی فایده است. مطالعات مشاهده ای قبلی نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D در انسان ممکن است خطر سرطان کولورکتال را افزایش دهد. اما در این مطالعه تصادفی کنترل – پلاسبو، مشاهده شد که مکمل ویتامین D و کلسیم خطر آدنوم کولورکتال که پیش زمینه بروز سرطان هستند را کاهش نمی دهد.
نکته عملی: بررسی ها نشان می دهد که تفاوت در ساختار ژنتیکی افراد ممکن است پاسخ به درمان با ویتامین D  و کلسیم و اینکه آیا درمان طولانی مدت با ویتامین D ممکن است برای پیشگیری مورد نیاز باشد یا خیر را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین باید به اهمیت انجام کولونوسکوپی و حذف پولیپ ها به عنوان موثرترین راه برای محافظت در برابر سرطان کولورکتال تاکید کرد.
منبع: 
 
N Engl J Med. 2015; 373:1519-30
 

نظرات بسته شده است.