مکمل روغن ماهی و پیشگیری از دیابت

امگا 3 نوعی اسید چرب غیر اشباع است که اثرات مفید آن بر سلامتی و پیشگیری از بسیاری بیماری ها مدت هاست به اثبات رسیده است، یکی از منابع این اسید چرب روغن ماهی می باشد، مطالعات بسیاری در زمینه تاثیرات مثبت مصرف ماهی یا کپسول روغن ماهی انجام شده است، نتایج یکی از این مطالعات که به تازگی انجام شده است نشان میدهد دریافت مکمل روغن ماهی موجب افزایش ترشح هورمونی می شود که با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی در ارتباط است.
در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه هاروارد، مطالعات مرتبط در زمینه اثر مکمل روغن ماهی بر سطح آدیپونکتین در گردش خون را مورد بررسی قرار دادند، نتایج این مطالعه در مجله  JCEM منتشر شده است.
در این بررسی 14 مطالعه مورد بازنگری قرار گرفتند که همگی دارای نمونه های انسانی بودند، در کل حدود ۶۸۲ نمونه در گروه دریافت کننده کپسول روغن ماهی و 641 نمونه در گروه پلاسیبو بودند، گروه پلاسیبو از روغن زیتون یا آفتاب گردان استفاده می کردند.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که سطح آدیپونکتین در گروه دریافت کننده روغن ماهی حدود ug/ml 37/0 افزایش یافت. نتایج نشان داد اثر دریافت مکمل روغن ماهی بر افزایش سطح آدیپونکتین خون در جمعیت های مختلف متفاوت است. در برخی افراد اثرات قوی تر و در برخی افراد اثرات کمرنگ تری خواهد داشت اما در کل می توان گفت که دریافت مکمل روغن ماهی می تواند موجب افزایش سطح آدیپونکتین در گردش شده و از این طریق در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد. آدیپونکتین یک هورمون مهم بوده که اثرات مفیدی در فرآیندهای متابولیکی مثل تنظیم گلوکز خون و تعدیل التهاب دارد. در مطالعات انسانی طولانی مدت نشان داده شده است که سطوح بالای آدیپونکتین با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری عروق قلبی در ارتباط است.
نکته عملی: اسیدهای چرب امگا۳  فواید بسیاری برای سلامتی انسان داشته و گنجاندن منابع آن که اصلی ترین آنها ماهی است، در رژیم غذایی ضروری می باشد، برای دریافت مکمل حتما با پزشک مشورت کنید.
 
Source: Jason Wu, et al "Effect of Fish Oil on Circulating Adiponectin: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials," appears in the June 2013 issue of JCEM.
 

نظرات بسته شده است.