مواد غذایی ضد سرطان (1)

سرطان حاصل تقسیم نامتقارن سلول‌های بدن است. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. عوامل زیادی در القاء این روند غیرعادی سلولی دخالت دارند. در این میان شاید بتوان گفت که چاقی جزو متهمین ردیف اول باشد. در این راستا نمی توان نقش تغذیه را نادیده گرفت. تغذیه و انتخاب های غذایی اثر دوگانه دارند. این بدان معنا است که برخی از مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش برجسته ای دارند در حالی که برخی از مواد غذایی نه به خاطر محتوای آن ها بلکه بیشتر به دلیل فرآیند طبخ می توانند در بروز سرطان اثر مثبت داشته باشند.
باید خاطر نشان شود که هیچ یک از مواد غذایی به تنهایی نمی توانند از بروز سرطان پیشگیری کنند، اما ترکیب مناسب آن ها می تواند تفاوت ایجاد کند. به تازگی راهبردهایی برای پیشگیری از بروز سرطان ارائه شده است. برای مثال انستیتوی تحقیقات سرطان آمریکا برای تغییر عادات غذایی و افزایش آگاهی در زمینه سالم خوردن، ” بشقاب غذای جدید” را تعریف می کند. در این راهبرد توصیه شده است که بیش از 3/2 بشقاب برپایه مواد غذایی گیاهی و 3/1 آن از مواد غذایی حیوانی باشد.
یکی از نکات مهم در زمینه انتخاب مواد غذایی ضدسرطان، رنگ آن ها است. میوه ها و سبزیجات غنی  از مواد مغذی ضدسرطان، رنگ پر رنگی دارند. علاوه بر این گنجاندن آن ها در برنامه غذایی روزانه می تواند در پیشگیری از ابتلا به چاقی یا در کاهش وزن اثر بسزایی داشته باشد. از آنجایی که چاقی یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان بشمار می رود، لذا مواد غذایی با رنگ طبیعی زیاد می توانند به طور غیر مستقیم در پیشگیری از ابتلا به سرطان مؤثر باشند. افزایش وزن موجب افزایش احتمال بروز چندین سرطان مثل سرطان کولون، مری و کلیه می شود. خوردن انواع گوناگون سبزی جات به ویژه سبزیجات سبز تیره، قرمز و نارنجی بسیار توصیه می شود.
یک صبحانه ضد سرطان
فولات  یا اسید فولیک یکی از مهم ترین ویتامین های گروه B می باشد که در پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون، رکتوم و پستان کمک می کند. شما می توانید روز خود را با یک وعده ضدسرطان آغاز کنید. غلات صبحانه غنی شده و فرآورده های سبوس دار گندم منابع خوبی از این ویتامین هستند. آب پرتقال طبیعی، طالبی و توت فرنگی نیز حاوی اسید فولیک می باشند. از دیگر این ویتامین می توان به تخم مرغ، انواع لوبیا، تخم آفتابگردان و سبزیجات برگ سبزی مثل اسفناج و کاهو اشاره کرد.

مراقب فرآیندهای غذایی باشید
همانطور که در بالا اشاره شد مواد غذایی  به تنهایی نمی توانند در پیشگیری از سرطان مؤثر باشند و هیچ یک نیز موجب ابتلا به سرطان نمی شوند، مگر این که ساختمان طبیعی آن ها دستخوش تغییر شده باشد. فرآیندهای طبخ غذایی می توانند موجب بروز این تغییرات شوند. برای مثال سرخ کردن مواد غذایی در درجه حرارت بالا، نمک سود کردن یا دودی کردن غذا می تواند موجب تولید مواد شیمیایی در غذا شود که پتاسیل ایجاد سرطان را دارند. این قبیل فرآیندها نه تنها موجب تولید مواد شیمیایی خطر زا برای سلامتی می شوند بلکه موجب از بین رفتن محتوای ویتامینی و به طور کلی مواد مغذی غذاها می شوند. برای مثال سرخ کردن ماهی در درجه حرارت بالای روغن موجب از بین رفتن محتوای اسید چرب اُمگا 3 آن می شود. علاوه براین افزایش درجه حرارت روغن موجب تولید مواد سرطان زا می شود. لذا آبپز کردن ماهی یکی از بهترین روش های طبخ آن  می باشد.
فراموش نکنید که یک انتخاب غذایی مناسب و با ارزش غذایی بالا در کنار روش های آماده سازی سالم می تواند برای سلامتی مفید باشد.

نظرات بسته شده است.