مواجهه با هوای آلوده و تولد نوزادان نارس

نتایج یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان داده است مواجهه زنان باردار با هوای آلوده و ذرات گرد و غبار خطر تولد نوزادان کم وزن را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
چنانچه وزن نوزاد پس از تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم باشد، نوزاد با وزن کم هنگام تولد (L.B.W) نامیده می شود. وزن کم نوزاد از موثرترین عوامل در مرگ و میر پس از ۲۸ روز اول زندگی و بیماری ها و ناتوانی های دوران کودکی و مرتبط با  مشکلات سلامتی بسیار در آینده است. آلودگی هوا به ذرات کوچک منتشر شده توسط وسایل نقلیه، نیروگاه های زغال سنگ و منابع دیگر اشاره دارد که از حد قابل قبول برای سلامتی انسان فراتر رفته باشند.
پژوهشگران با تجزیه تحلیل بیش از 3 میلیون  تولد در شمال و جنوب آمریکا، اروپا، آسیا و استرالیا یافتند مواجهه بیشتر با هوای آلوده خطر تولد نوزادان کم وزن را افزایش میدهد. پژوهشگران این مطالعه بیان کردند، این ذرات میکروسکوپی که از عرض یک تار موی انسان کوچکترند در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارند.
آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می‌دهند.

منبع:

Ahearn A. An Unlikely Duo: Air Pollution’s Link to Low Birth Weight, with Tracey Woodruff [podcast]. Environ Health Perspect (6 Feb 2013); journal Environmental Health Perspectives

نظرات بسته شده است.