منشا پرخوری کودکان در دوران شیرخواری است

بر طبق یافته های پژوهشگران دانشگاه بریگم یانگ در ایالت متحده آمریکا، چاقی در سن 24 ماهگی با تغذیه دوران شیرخواری مرتبط است. هم چنین وجود اضافه وزن در سن 2 سالگی احتمال ابتلا به اضافه وزن در دوران کودکی، نوجوانی و نیز بزرگسالی را افزایش می دهد.
در این مطالعه پژوهشگران داده های مربوط به بیش از 8 هزار خانواده را آنالیز کرده و دریافتند نوزادانی که عمدتا با شیرخشک تغذیه می شوند نسبت به کودکانی که در 6 ماه اول از شیر مادر تغذیه می کنند، 5/2 برابر بیشتر احتمال ابتلا به چاقی را دارند. اما این پژوهشگران تاکید کردند این ارتباط تنها به تغذیه نشدن با شیر مادر نمی باشد.
قرار دادن کودک در رختخواب همراه با بطری شیر خطر چاقی دوران کودکی را تا 36%  افزایش میدهد، هم چنین معرفی غذاهای جامد قبل از 4 ماهگی خطر چاقی کودک را به میزان 40% افزایش می دهد.
طبق گفته سرپرست نویسندگان این مطالعه؛ تغذیه با شیر مادر به کودک در تشخیص احساس سیری کمک می کند اما در شیرخواران دریافت کننده شیرخشک نیز می توان به تنظیم میزان خوردن و پرورش الگوهای سالم کمک کرد، به این منظور، زمانی که کودک سیر است و بطری شیر را پس میزند نباید او را برای به پایان رساندن کامل محتویات بطری تشویق کرد.

منبع:

B. G. Gibbs, et al “Socioeconomic status, infant  feeding practices and early childhood obesity”. Pediatric Obesity, 2013

نظرات بسته شده است.