مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و کاهش سرطان مثانه در زنان

سرطان مثانه یکی از انواع سرطان های سلو‌ل های پوششی است. سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص سرطان مثانه ۶۵ سالگی است. عوامل مختلفی در ابتلا به این بیماری دخیل هستند از جمله سن، مصرف دخانیات، عفونت ها، سابقه خانوادگی و غیره. با توجه به شیوع چشمگیر این بیماری،  محققان تلاش هایی برای یافتن راهکارهای مناسب به منظور پیشگیری از ابتلا به آن داشته اند.
در مطالعه ای که اخیرا زیر نظر دانشگاه هاوایی انجام گرفته است احتمال ارتباط مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر سرطان مثانه در زنان بررسی شده است.
این مطالعه به صورت بخشی از یک مطالعه کوهورت است که در سال 1993 به منظور بررسی ارتباط بین رژیم غذایی، سبک زندگی، فاکتورهای ژنتیکی و خطر سرطان انجام شده بود. اطلاعات مربوط به 185885 نفر از افراد مسن در مدت 5/12 سال جمع آوری و بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که از بین این جمعیت 581 نفر به سرطان مثانه مبتلا شده بودند که 152 نفر از آنها خانم و 429 نفر آقا بودند.
پس از تعدیل اطلاعات برای متغیرهای مرتبط با خطر سرطان از قبیل سن و … ، محققان دریافتند که زنان با بیشترین میزان مصرف میوه ها و سبزیجات، کمترین خطر ابتلا به سرطان مثانه را داشته اند. به عنوان مثال، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در زنان با بیشترین میزان مصرف سبزیجات زرد-نارنجی در مقایسه با زنانی که کمترین میزان مصرف این سبزیجات را داشتند ، 52% کمتر بود. همچنین اطلاعات حاصل از این مطالعه نشان داد که زنان با بالاترین میزان دریافت ویتامین A، C و E کمترین میزان خطر ابتلا به سرطان مثانه را داشته اند. هیچ ارتباطی بین مصرف میوه و سبزی و ابتلا به سرطان مثانه در مردان مشاهده نشد.
نتایج این مطالعه از ارتباط مصرف میوه و سبزی به منظور پیشگیری از سرطان حمایت می کند. به علاوه، مطالعات بیشتری نیاز است تا دلیل اینکه چرا فواید مصرف میوه و سبزی به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان تنها به زنان محدود است، روشن شود.
نکته عملی:  با توجه به نتایج این مطالعه و تایید اثرات مثبت مصرف میوه ها و سبزیجات در بررسی های پیشین، توصیه می شود افراد مصرف این گروه های غذایی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا از فواید آنها به منظور پیشگیری از ابتلا به خطر سرطان مثانه بهره مند شوند.
منبع:

Journal of  Nutrition. 2013;143: 1283-1292

 

نظرات بسته شده است.