مصرف ماهی چرب و بهبود کنترل قند دیابتیها

اضافه وزن ناشی از افزایش بافت چربی، حساسیت سلول های بدن به انسولین را کم می کند و در نتیجه غلظت قند خون بالا می رود. گاهی اوقات با کاهش 5 تا 10 کیلوگرم از وزن بدن (طبق یک برنامه درست)، می توان دیابت نوع 2 را کنترل نمود. اساس درمان دیابت تغییر کیفیت چربی رژیم غذایی می باشد. البته در مورد مقدار مطلوب چربی های غیر اشباع مانند امگا3 و امگا 6 بحث فراوانی وجود دارد.

در مطالعه ای که اخیراً در مجله American journal of clinical nutrition  به چاپ رسیده است اثر رژیم غذایی غنی از امگا 3 و امگا 6 بر روی گلوکز و لیپوپروتئین خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی شد.

این مطالعه در طی دو دوره متوالی و به مدت 3.5هفته انجام گرفت.در این مطالعه شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند که رژیم غذایی هر دو گروه از نظرکالری مشابه بود ولی یک گروه نسبت بیشتری امگا 3 و گروه دیگر به نسبت بیشتر امگا 6  را از طریق ماهی های چرب و گنجاندن اسید لینولئیک اسید در رژیم غذایی دریافت کردند.

بررسی نتایج مطالعه نشان داد غلظت گلوکز خون در حالت ناشتا و در طول روز در گروهی که به نسبت بیشتری امگا 6 دریافت کرده بودند نسبت به گروه دیگر پایین تر بود. هر دو رژیم نتایج مشابهی را در حساسیت به انسولین نشان دادند. البته غلظت VLDLدر گروهی که امگا 3 بیشتری دریافت کرده بودند کمتر بود. البته افزایش جزئی قند خون در رژیم غنی از امگا 3 می تواند با تاثیری که این رژیم در کاهش سطح لیپوپروتئین دارد خنثی شود.

نکته عملی: افزایش اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 و امگا 6 از طریق گنجاندن ماهی های چرب و سایر مواد غنی از آنها در رژیم غذایی افراد می تواند در کنترل قند خون و لیپوپروتئینVLDL در مبتلایان به دیابت نوع 2 موثر باشد.

نظرات بسته شده است.