مصرف ماهی خطر آرتریت روماتوئید را کاهش میدهد

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که بصورت منظم در رژیم غذاییشان مقداری ماهی دریافت می کنند کاهش نسبی خطر در توسعه بیماری آرتریت روماتوئید خواهند داشت.
این مطالعه شامل بیش از 32 هزار نفر از زنان میانسال و پیر که پرسشنامه های رژیم غذایی را تکمیل کرده اند، می باشد. در طول تقریبا هشت سال، 205 از این زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید تشخیص داده شدند.
پژوهشگران دریافتند آنهایی که حداقل یکبار در هفته ماهی مصرف کرده اند 29 درصد کمتر از سایر زنان به آرتریت روماتوئید مبتلا شدند. بنظر می رسد ماهی چرب – مانند سالمون ، ماهی خال مخالی و شاه ماهی – کلید این تحقیق باشند . این ماهی ها شامل چربی های مبارزه کننده با التهاب که امگا3 نامیده می شوند، هستند و زنانی که امگا3 بالاتری دریافت کرده اند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در آنها به نصف کاهش یافته است .
یافته ها ثابت نمی کنند که مصرف ماهی بیماری های دردناک مفاصل را از بین می برد، اما  پژوهشگران بر این باورند که ماهی می تواند باعث نوعی حفاظت در برابر این بیماری باشد؛ بیماری آرتریت روماتوئید در نتیجه یک حمله در مفاصل ایجاد می شود، که می تواند مزمن شده و باعث التهاب گسترده شود، اسیدهای چرب امگا3 به کاهش التهاب کمک می کنند.
پژوهشگران بر این باورند که فاکتورهای زیادی  شامل ژنها، بر افزایش ریسک ابتلای افراد به بیماری آرتریت روماتوئید تاثیرگذارند و نمی توان هیچ یک از افراد مبتلا به این بیماری را به دلیل عادتهای غذایی سابقش سرزنش کرد .

منبع:

Daniela Di Giuseppe,et al “Extended report: Long-term intake of dietary long-chain n-3 polyunsaturated fatty acids and risk of rheumatoid arthritis: a prospective cohort study of women” Ann Rheum Dis annrheumdis-2013-203338.

نظرات بسته شده است.