مصرف ماست کم چرب و کاهش خطر ابتلا به دیابت

 

پژوهشگران انگلیسی اعلام کردند، برای اجتناب از ابتلا به دیابت نوع 2 دریافت ماست کم چرب را افزایش دهید. طبق تحقیقات انجام شده مصرف ماست خطر ابتلا به دیابت را تا  28 درصد کاهش میدهد، بعلاوه  مصرف بیشتر محصولات لبنی تخمیر شده دیگر مثل پنیرهای کم چرب می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 24 درصد کاهش دهد.
نتایج این مطالعه اهمیت گنجاندن ماست کم چرب در رژیم غذایی را نشان میدهد. ماست حاوی کلسیم، منیزیم، ویتامین D (بویژه در لبنیات غنی شده) و اسیدهای چرب مفید می باشد.
در این مطالعه  Forouhi  و همکارانش  به جمع آوری اطلاعات بیش از 40 هزار زن و مرد پرداختند، شرکت کننده ها به مدت یازده سال پیگیری شدند درطول مدت مطالعه 753 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.
با بررسی رژیم غذایی این افراد مشخص شد، میزان مصرف محصولات لبنی  پرچرب و همینطور میزان مصرف تام محصولات لبنی کم چرب با دیابت ارتباطی ندارد، هم چنین ارتباطی بین شیر و پنیر با ابتلا به دیابت دیده نشد. اما میزان مصرف محصولات لبنی کم چرب تخمیر شده مثل ماست و پنیر کاتیج به طور معکوس با خطر ابتلا به دیابت در ارتباط است.
کم ترین میزان خطر ابتلا به دیابت دربین افرادی که در طول هفته 5/4 فنجان استاندارد 125 گرمی ماست مصرف می کردند دیده شد. هم چنین جایگزین کردن ماست با سایر میان وعده ها مثل چیپس خطر ابتلا به دیابت را به میزان بیشتری کاهش میداد.
 
منبع:
 
Source: Nita Forouhi, et al “Dietary dairy product intake and incident type 2 diabetes: a prospective study using dietary data from a 7-day food diary” Feb. 5, 2014, Diabetologia.
 

نظرات بسته شده است.