مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلاء به سرطان کبد

محققان ایتالیایی به این نتیجه رسیده اند که مصرف قهوه خطر ابتلاء به سرطان کبد را حدود 40٪ کاهش می دهد، همچنین مطالعات نشان می دهند که نوشیدن سه فنجان قهوه در روز، احتمال ابتلاء به سرطان کبد را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.
طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، سرطان کبد بعنوان نهمین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده و سومین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان شناخته شده است. همچنین هپاتوسلولار کارسینوما (HCC)  نیز رایج ترین نوع این سرطان است و در مردان تقریباً سه برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلاء به این بیماری وجود دارد.
بر این اساس در مطالعه ای که اخیراً در ژورنال Clinical Gastronenterology and Hepatology منتشر شده است، به بررسی اثر مصرف قهوه در کاهش خطر ابتلاء به سرطان کبد پرداخته اند و در این پژوهش نیز به خواص درمانی نوشیدن قهوه تاکید مجدد شده است. یافته ها نشان می دهدکه مصرف قهوه می تواند بدن را در برابر ابتلاء به سرطان رحم و سرطان پروستات محافظت نموده و بعنوان کلیدی جهت افزایش طول عمر بحساب آید.
در این پژوهش، 3153 نفر در سالهای 1996 تا 2012 مورد بررسی قرار گرفتند. در انتهای مطالعات دیده شد، در مواردی که بیماران مبتلا به نارسایی کبدی و یا بیماری های گوارشی، مصرف قهوه خود را کاهش داده بودند، محققان موفق به "مشاهده" تغییرات معناداری درمیزان احتمال ابتلاء به هپاتوسلولار کارسینوما (HCC) نشدند و بالعکس احتمال ابتلاء به این سرطان در کسانی که قهوه مصرف کرده بودند نسبت به سایر افراد کمتر بوده است.
همچنین بر اساس گزارشات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، دیابت بعنوان یک عامل خطر شناخته شده سرطان کبد معرفی شده است و مشخص شد که نوشیدن قهوه می تواند در کاهش خطرات ناشی از دیابت، اثرات مطلوب و شایان ذکری ایفا نماید.

نکته عملی: شواهد حاکی از آنند که نوشیدن قهوه از اثرات قابل توجهی در کاهش خطر ابتلاء به سرطان کبد برخوردار بوده و در پیشگیری از دیابت که یک عامل خطر شناخته شده برای این بیماری بشمار می آید نیز موثر است و نقش بسزایی در تنظیم آنزیم های کبدی و سیروز داراست. عفونت با ویروس های هپاتیت B و C از عوامل اصلی ابتلاء به سرطان کبد محسوب می شوند و دیگر مواردی که خطر ابتلاء به سرطان کبد را بالا می برند، عبارتند از مصرف الکل، دخانیات، چاقی و دیابت. لذا از طریق واکسیناسیون ویروس هپاتیتB ، کنترل انتقال ویروس هپاتیتC  و کاهش مصرف الکل، می توان از ابتلاء به بیش از 90٪ از سرطان های اولیه کبد در سراسر جهان اجتناب نمود.

منبع:


Dr. Carlo La Vecchia  et all “Coffee Consumption Reduces Risk of Liver Cancer” Clinical Gastronenterology and Hepatology, Published 22 October 2013
 

نظرات بسته شده است.