مصرف غذاهای چرب منجر به خواب آلودگی در طول روز می گردد.

محققان دانشگاه آدلاید به تازگی به این نتیجه رسیدند مردانی که از رژیم غذایی غنی از چربی پیروی می کنند، معمولاً در طول روز خواب آلوده بوده، مشکلاتی در خواب شب دارند و معمولاً دارای اختلال خواب یا آپنه خواب هستند. نتایج  براساس داده های مربوط به بیش از 1800 مرد استرالیایی 35 تا 80 ساله منتشر شده است. این داده ها عادات غذایی افراد طی یک دوره 12 ماهه را شامل می شد.
در مجموع، از میان کسانی که اطلاعات رژیم غذایی و خوابشان موجود بود، 41 درصد از مردان مورد مطالعه خواب آلودگی روزانه را تجربه کرده بودند، در حالی که 47 درصد از آن ها درگیر اختلال خواب در شب بودند. حدود 54 درصد از افراد آپنه خواب خفیف تا متوسط و 25 درصد آپنه خواب متوسط تا شدید داشتند.
پس از تعدیل اثر ویژگی های جمعیت شناختی و سبک زندگی و بیماری های مزمن، محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که چربی بیشتری دریافت می کردند بیشتر دچار خواب آلودگی در طول روز می شدند. این اتفاق عوارض قابل توجهی برای سطح هوشیاری و تمرکز در پی خواهد داشت، که می تواند نگرانی بزرگی برای افراد شاغل باشد. همچنین دریافت زیاد چربی به شدت با آپنه خواب همراه خواهد بود.
به گفته محققان خواب بد و احساس خواب آلودگی در طول روز به معنای داشتن انرژی کمتر است. اما از سوی دیگر این حالات موجب افزایش اشتهای افراد برای خوردن غذاهای پرچرب و حاوی کربوهیدرات بالا می شود که این موضوع هم با پیامدهای خواب بد و نامناسب مرتبط است. بنابراین الگوی رژیم غذایی نامناسب – خواب ناکافی می تواند به یک سیکل معیوب تبدیل گردد. با این وجود کیفیت خواب معمولاً در اغلب مطالعات بررسی اثرات رژیم های غذایی مختلف در کاهش وزن نادیده گرفته می شود.
نکته عملی: پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب افراد را در طول روز خواب آلوده کرده و سطح کیفیت خواب شبانه را نیز می کاهد.
منبع:


Yingting Cao, et al. "Associations between Macronutrient Intake and Obstructive Sleep Apnoea as Well as Self-Reported Sleep Symptoms: Results from a Cohort of Community Dwelling Australian Men". Nutrients, 2016
 

نظرات بسته شده است.