مصرف آووکادو و کاهش خطر ابتلاء به سندرم متابولیک

پژوهشگران و متخصصان تغذیه در سراسر دنیا، خواص و مزایای بسیار زیادی را برای آووکادو ذکر کرده‌اند. این میوه تقریبا یک ماده غذایی کامل است و از نظر مواد معدنی و ویتامین بسیار غنی است . تجزیه و تحلیل داده ها ازموسسه تحقیقات تغذیه ای و سلامت ملی (NHANES)و مطالعاتی که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) صورت گرفت، نشان می دهد که مصرف آووکادو می تواند در بالا بردن کیفیت رژیم غذایی، افزایش سطح مواد مغذی دریافتی، کاهش مصرف قند، کاهش وزن بدن، کاهش میزان BMI و دور کمر، سطوح بالاتر کلسترول نوع خوب و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک موثر باشد.
از اینرو در مطالعه ای که در مجله تغذیه به چاپ رسید، 17،567 فرد بزرگسال با میانگین سنی( 19 سال به بالا ) بمدت 7 سال مورد بررسی قرار گرفتند، بطوریکه 347 نفر از این افراد که نیمی از آنها نیز خانم بودند به طور معمول آووکادو مصرف می کردند.در این میان دیده شد که سطوح مواد مغذی دریافتی در این افراد افزایش پیدا کرد و شاخص های سلامت در آنان نسبت به کسانی که آووکادو مصرف نمی کردند بهبود یافت. متوسط مصرف روزانه شرکت کنندگان در حدود نصف یک عدد آووکادو و یا 70 گرم بوده است و این مقدار همواره در مردان بیشتر از زنان بوده است.
بر اساس اندازه گیری های به عمل آمده توسط شاخص های غذایی سالم مشخص شد، الگوهای غذایی مصرف کنندگان آووکادو نسبت به کسانی که آووکادو نمی خوردند بسیار نزدیکتر به این دستورالعمل های غذایی بودند. همچنین در شرکت کنندگانی که آووکادو مصرف می کردند دریافت برخی مواد مغذی اصلی بطور قابل توجهی بالاتر بوده است. از جمله این مواد مغذی می توان به 36٪ فیبر رژیم غذایی، 23 % ویتامین E ، 13٪ منیزیم ، 16٪ پتاسیم  و 48٪ ویتامین K  بیشتر اشاره کرد .
علاوه بر این، میزان دریافت چربیهای نوع خوب نیز در مصرف کنندگان آووکادو بطور قابل توجهی افزایش یافت ( 18% چربی تک زنجیره ای غیر اشباع بیشتر و 12% چربی چند زنجیره ای غیر اشباع بیشتر و 11٪ افزایش در چربی کل). لازم به یادآوریست که در طول مدت مطالعه متوسط کالری دریافتی روزانه هر دو گروه یکسان بوده است. همچنین دریافت میزان سدیم نیز در هردو گروه مشابه بوده است.
در ادامه دیده شد میزان BMI مصرف کنندگان آووکادو بطور چشمگیری کاهش یافت  و دور کمر آنان نیز 4سانتیمتر کمتر از افرادی بود که آووکادو دریافت نمی کردند. کاهش وزن این افراد نیز نسبت به کسانیکه آووکادو مصرف نمی کردند حدوداً 4 کیلو گرم بیشتر بوده است.

همچنین محققان بر این باورند که احتمال ابتلاء به سندرم متابولیک در مصرف کنندگان آووکادو 50 درصد کمتراز سایر افراد گروه بوده است که آووکادو را در برنامه غذایی خود نداشتند. سندرم متابولیک گروهی از عوامل خطر هستند که با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و دیابت نوع 2 در ارتباط است.
نکته عملی: یافته ها حاکی از آنند که مصرف آووکادوی تازه از فواید بیشماری در سلامتی و افزایش کیفیت رژیم غذایی افراد برخوردار است و می تواند در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت موثر واقع شود. همچنین آووکادو دارای نقش بالقوه و مثبتی در مدیریت و کنترل وزن دارد و جذب مواد مغذی در بدن را تسهیل می کند. البته به خاطر چربی نسبتاً بالای آن، مصرف بیش از حد آووکادو به کسانی که در دوران رژیم لاغری به سر می‌برند چندان توصیه نمی‌شود. اما بطور کلی پیشنهاد می شود از این میوه پر فیبر و سرشار از ترکیبات مفید غافل نشوید.

منبع:

Victor L Fulgoni et al. Nutrition Journal 2013
 

نظرات بسته شده است.