مادران چاق در انتقال ویتامین D کافی به جنین ناموفق هستند

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران آمریکایی نشان میدهد،  زنانی که در اوایل بارداری خود چاق هستند، میزان ناکافی ویتامین D را به جنین خود انتقال میدهند. این مطالعه نشان داد نوزادان متولد شده از مادران لاغر، نسبت به نوزادان متولد شده از مادران چاق سه برابر بیشتر دارای سطوح ویتامین D هستند.
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مطالعات قبل نشان داده اند که افراد چاق سطوح پایینتری ویتامین D دارند. 61 زن مراجعه کننده به بیمارستان نورث وسترن در شیکاگو در این مطالعه شرکت داشتند، ویتامین D خون این مادران در هفته 36 تا 38 حاملگی و خون بند ناف نوزادان بلافاصله بعد از تولد اندازه گیری شد.
در این مطالعه تقریبا تمام مادران لاغر و چاق ویتامین های دوران بارداری را دریافت کرده و سطوح کافی و مشابهی ویتامین D در پایان بارداری خود داشتند با این حال، زنان چاق نسبت به زنان لاغر ویتامین D کمتری به فرزندان خود منتقل کردند و این نوزادان سطح ویتامین D پایینتری داشتند.
 این احتمال وجود دارد که ویتامین D در چربی های اضافی باقی مانده و به طور کافی از مادر باردار چاق به فرزندش منتقل نمی شود. خطرات سلامتی بسیاری برای نوزادان متولد شده با کمبود ویتامین D وجود دارد، مطالعات اخیر کمبود این ویتامین را با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی، التهاب و چاقی مرتبط دانسته اند.

منبع:

Jami L. Josefson et al “Maternal Obesity and Vitamin D Sufficiency Are Associated with Cord Blood Vitamin D Insufficiency” JCEM 2013 98: 114-119

نظرات بسته شده است.