لرزیدن در هوای سرد وزنتان را کاهش میدهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، لرزیدن در اثر هوای سرد می تواند باعث سوزاندن کالری شود، طبق نظر پژوهشگران لرزیدن در اثر سرما مانند یک فعالیت بدنی متوسط چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل می کند.
چربی سفید کالری را ذخیره کرده و چربی قهوه ای کالری مازاد را می سوزاند. بعنوان مثال 50 گرم چربی قهوه ای بیش از 300 کیلوکالری انرژی ذخیره می کند در حالیکه همین میزان چربی قهوه ای می تواند تا 300 کیلوکالری در روز بسوزاند.
این پژوهشگران یافتند فعالیت بدنی متوسط و لرزیدن در اثر هوای سرد سطوح هورمون irisin که بوسیله ماهیچه ها تولید می شود و  FGF21 که بوسیله چربی قهوه ای تولید می شود را افزایش میدهد. افزایش سطحی که در میزان هورمون ایریزین بعد از 10 تا 15 دقیقه لرزش در هوای سرد دیده می شود مشابه افزایش آن بعد از یک ساعت استفاده از دوچرخه ثابت می باشد.
ارزیابی های آزمایشگاهی نشان میدهد که این دو هورمون در طول 6 روز باعث تبدیل سلول های چربی سفید به چربی قهوه ای می شود. این تغییر در متابولیسم باعث عواقب سلامتی مهمی می گردد.
تغییر چربی های سفید به چربی قهوه ای باعث محافظت علیه دیابت، چاقی و کبد چرب می گردد. سطح گلوکز در بدن افرادی که دارای چربی قهوه ای بیشتری هستند پایینتر است.

منبع:

Source: Paul Lee, et al “Irisin and FGF21 Are Cold-Induced Endocrine Activators of Brown Fat Function in Humans” Cell Metabolism 19(2) pp. 302 – 309, 4 February 2014.
 

نظرات بسته شده است.