فواید روغن ماهی در پیشگیری از بیماری قلبی

نتایج یک مطالعه بزرگ  در ایتالیا نشان داده است، مکمل روغن ماهی در پیشگیری از بیماری های قلبی در افرادی که تا به حال سابقه بیماری قلبی نداشته اند، موثر نیست.
پژوهشگران طی یک مطالعه به بررسی اثرات اسیدهای چرب امگا 3  که در روغن ماهی یافت می شوند پرداختند. بیماران در این مطالعه عوامل خطر بیماری قلبی مثل  فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه استعمال سیگار و یا تنگی عروق  را داشتند. اما هیچ یک از آنها سابقه حمله قلبی نداشتند. میانگین سنی این افراد در شروع مطالعه 64 سال بود.
بیش از 6 هزار نفر روزانه یک کپسول حاوی 1 گرم روغن ماهی و گروه دوم روزانه 1 گرم روغن زیتون بعنوان دارونما دریافت می کردند. 5 سال بعد از شروع مطالعه، در مقایسه با 9/11%  از گروه کنترل ، 7/11% از گروه دریافت کننده مکمل روغن ماهی در اثرات مشکلات قلبی بستری شده یا فوت کردند.
تقریبا از هر 100 نفر بیمار دو نفر صرفنظر از اینکه در کدام گروه بودند، در اثر بیماری های قلبی فوت کردند. و تقریبا 10 نفر از هر 100 نفر بعلت بیماری قلبی در بیمارستان بستری شدند.
بر اساس نتایج این مطالعه در افرادی که تا به حال سابقه بیماری قلبی نداشته اند، مصرف روزانه مکمل امگا 3 کمکی به پیشگیری از حمله قلبی یا مرگ نخواهد کرد.

منبع:

Maria Carla Roncaglioni, et al “n–3 Fatty Acids in Patients with Multiple Cardiovascular Risk Factors” N Engl J Med 2013; 368:1800-1808May 9, 2013

نظرات بسته شده است.