فعالیت بدنی سبب بهبودی بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود

بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع ترین علت بیماری مزمن کلیوی در جهان است. مطالعه اخیر منتشر شده در مجله هپاتولوژی نشان می دهد فعالیت بدنی، بدون در نظر گرفتن شدت و دفعات آن می تواند فوایدی برای چاقی و اضافه وزن در مبتلایان به کبد چرب داشته باشد.
کبد چرب غیر الکلی به عنوان تظاهر بالینی کبد چرب در نظر گرفته می شود و با چاقی و دیابت همبستگی قوی دارد. هیچ داروی تأیید شده ای برای درمان این بیماری وجود ندارد، اما مداخلات سبک زندگی از جمله رژیم غذایی، فعالیت بدنی و کاهش وزن ناشی از آن می تواند به بهبود کبد چرب کمک کند. این مداخلات به طور ویژه ای می توانند برخی ویژگی های استئاتوهپاتیت غیرالکلی که فرم پیشرفته تر کبد چرب غیر الکلی است را درمان کنند.
کاهش وزن رویکرد رایج توصیه شده برای تمام مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی دارای اضافه وزن و چاقی است. هم ورزش های هوازی و هم تمرینات استقامتی می توانند چربی کبد و نیز چربی احشایی را کاهش دهند. با این حال، نقش دقیق مقدار و شدت فعالیت هوازی که برای بهبود کبد چرب لازم است، هنوز بدرستی نشان داده نشده است.
در مطالعه اخیر انجام شده، محققین اثر فعالیت های هوازی مختلف را در بهبود چربی کبد و چربی احشایی در افراد چاق و دارای اضافه وزنی که سبک زندگی نشسته داشتند، بررسی کردند. در یک کارآزمایی بالینی دارای گروه کنترل، 48 فرد به 4 گروه 12 نفری تقسیم شدند: فعالیت هوازی شدت کم تا متوسط و بلند مدت، فعالیت هوازی شدید و کوتاه مدت، فعالیت هوازی شدت کم تا متوسط و کوتاه مدت، گروه کنترل. مدت این مطالعه 8 هفته بود. تغییرات چربی کبد با اسپکتروسکوپی روزنانس مغناطیسی ارزیابی شد.
چربی کبد در هر سه گروه، صرف نظر از نوع فعالیتی که داشتند، حدود %29-18 نسبت به میانگین اولیه کاهش داشت. اما در گروه کنترل میزان چربی کبد حدود 14% بیشتر شده بود. این بهبود مستقل از میزان کاهش وزن افراد بود. تفاوتی بین سه گروه فعالیت هوازی از نظر کاهش چربی کبد دیده نشد. البته در آنالیزهای بیشتر نشان داده شد که در گروهی که فعالیت هوازی شدت کم تا متوسط و بلند مدت داشتند کاهش بیشتری در چربی کبد دیده شد.
نکته عملی: افزایش فعالیت بدنی هوازی، صرف نظر از شدت و مدت آن، تأثیر بسزایی در کاهش چربی کبد در افراد چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به کبد چرب دارد.

منبع:


Shelley Keating; et.al. Effect of aerobic exercise training dose on liver fat and visceral adiposity. Journal of Hepatology, April 2015
 

نظرات بسته شده است.