غلات کامل و کاهش خطر ابتلا به دیابت

بر اساس نتایج یک مطالعه مروری جدید، افرادی که رژیم غذایی سرشار از غلات کامل پرفیبر دارند، در معرض خطر کمتر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی می باشند.
Lu Qi سرپرست نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد و همکارانش 28 مطالعه در زمینه خطر ابتلا به دیابت، 33 مطالعه در زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و 19 مطالعه در زمینه چاقی و ارتباط آنها با مصرف غلات کامل و سبوس  را مورد بازنگری قرار دادند.
نتایج نشان داد افرادی که اغلب از غلات کامل  و یا پرفیبر استفاده می کنند، 18 تا 40%  خطر کمتری برای ابتلا به دیابت دارند. هم چنین این افراد 22 تا 43% با خطر کمتر سکته و 14 تا 26% با خطر کمتر بیماری های قلبی مواجه اند. غلات کامل شامل ، غلات صبحانه تصفیه نشده،  نان های سبوس دار  و برنج قهوه ای که حاوی فیبر بالا هستند، می باشند. فیبرغلات یکی از اجزاء پیشگیری کننده غلات کامل می باشد که در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها نقش دارد.
این پژوهشگران اعلام کردند هم چنین دریافت بیشتر فیبر و سبوس به داشتن وزن کمتر منجر می شود.2 مطالعه نشان دادند افرادی که غلات کامل استفاده می کنند  نسبت به سایرین حدود 1 کیلوگرم  کاهش وزن بیشتری دارند.
به گفته این پژوهشگران دریافت غلات کامل به سیری طولانی تر و مزایای سلامتی بیشتر منجر می شود.

منبع:

Hadassa M. Jochemsen et al. Blood Pressure and Progression of Brain AtrophyThe SMART-MR StudyBlood Pressure and Progression of Brain Atrophy. JAMA Neurology, 2013.

 

نظرات بسته شده است.