غذاهای کاهنده قند خون

  • هنگامی که افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، تأثیرات مواد غذایی بر قند خون (گلوکز خون) بسیار حائز اهمیت است به دلیل این که می تواند برای این دسته از بیماران در صورت افزایش ناگهانی مخاطره آمیز باشد. دیابت نوع 2  در شرایطی بروز می کند که سلول های بدن به انسولین پاسخ گو نیستند، به بیان دیگر حساسیت خود را به این هورمون از دست داده اند. این وضعیت که با مقاومت به انسولین نیز شناخته شده است، می تواند به دلیل افزایش محیط دور شکم و یا چاقی بروز کند. در دیابت قند خون بالاتر از مقادیر طبیعی است و به لحاظ علت شناسی بروز دیابت نوع 1 از 2 متفاوت است. برخی از منابع غذایی کربوهیدراتی مثل نان ها، غلات، برنج، پاستا و … می توانند موجب افزایش قند خون شوند. به طور معمول در این شرایط الگوی غذایی بر مقدار و نوع کربوهیدرات ها دریافتی روزانه تمرکز دارد. در ادامه به برخی از منابع غذایی که مقادیر قند خون را زیاد افزایش نمی دهند و در کنترل این مهم به شما کمک می کنند، پرداخته خواهد شد.
  • سبزیجات: این نوع از منابع غذایی  رنگ و مزه ویژه ای به غذا می دهند و برخی از آن ها مثل قارچ، پیاز، بادمجان، گوجه فرنگی و کدو محتوای کربوهیدارت کمی دارند. علاوه براین، سبزیجات برگ سبزی مثل اسفناج، کلم و کرفس نیز جزو منابع غذایی کم- کربوهیدرات قرار دارند. ترکیب این نوع از سبزیجات با روغن زیتون و سرو آن ها در کنار فیله مرغ یا ماهی می تواند گزینه مناسبی برای داشتن یک شام سبک باشد.
  • میوه و آب میوه: آب خالص گزینه مناسبی برای آب رسانی به بدن است باوجود این، آب طعم دار با برخی میوه ها و سبزیجات می تواند گوارا تر باشد. یکی از معضلات اصلی همراه با دیابت نوع 2 ابتلا به چاقی است به بیان دیگر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اکثراً چاق هستند. آب نقش مهمی در سوخت و ساز چربی و در پی آن کاهش وزن دارد. بنابراین، یکی از توصیه های اساسی در زمینه نیل به این هدف، دریافت روزانه آب به مقدار کافی می باشد. در همین رابطه، گاهی مواقع حس گرسنگی با سیری اشتباه گرفته می شود. بنابراین در زمان هایی که بی وقت گرسنه می شوید، ممکن است تشنه باشید.
  • غلات کامل و منابع غذایی فیبر دار: همانطور که در بالا بدان اشاره شد، مقادیر قندخون و کنترل آن در این بیماری از اهمیت ویژه ای برخودار است و افزایش قندخون می تواند تأثیر بسیار مخربی بر وضعیت اندام های بدن و یا اعمال حیاتی آن ها داشته باشد. منابع غذایی حاوی فیبر نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون دارند، علاوه براین، این نوع منابع غذایی به دلیل وجود فیبر، ویژگی سیر کنندگی زیادی نیز دارند، بنابراین علاوه بر کنترل قندخون به کاهش وزن نیز کمک می کنند. انواع لوبیا، نخود و عدس و … حاوی فیبر رژیمی می باشند و در کاهش قند خون بسیار مؤثر می باشند.
  • منابع غذایی کم چرب: سعی کنید در برنامه غذایی خود و برای کاهش وزن، غذاهای چرب را به حداقل برسانید. کاهش وزن موجب افزایش پاسخگویی سلول ها یا حساسیت به انسولین خواهد شد در نتیجه در کنترل قندخون موفق تر خواهید بود. روغن زیتون، آووکادو و ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین، ماکرل و تن  غنی از اسیدهای چرب ضروری و سالم می باشند. البته باید خاطر نشان شود که این نوع روغن ها و اسیدهای چرب نیز می توانند چاق کننده باشند، بنابراین در مصرف آن ها نیز نباید زیاده روی کرد. باوجود این، ترکیب سالمی دارند و مصرف متوسط آن ها می تواند فواید زیادی را برای سلامتی در پی داشته باشد.

نظرات بسته شده است.