غذاهای غنی از ویتامین D در دوران بارداری خطر آلرژی در کودکان را می کاهد.

با توجه به مطالعه انجام شده توسط محققان که نتایج آن نیز در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی به چاپ رسیده است، مصرف بیشتر غذاهای حاوی ویتامین D در دوران بارداری- نه مصرف مکمل ویتامین D- با کاهش خطر پیشرفت آلرژی در کودکان همراه است.
تیم تحقیقاتی در آمریکا یک مطالعه آینده نگر از 1248 مادر و فرزندان شان از سه ماهه اول بارداری تا 7 سالگی کودکان طراحی کردند. میزان ویتامین D با استفاده از اندازه گیری دریافت رژیمی مادر در سه ماهه اول و دوم بارداری و اندازه گیری 25 هیدروکسی ویتامین D یا 25(OH)D در دوران بارداری، خون بند ناف و در بچه های سنین مدرسه (میانگین سن 7/7 سال) بررسی شد.
محققان دریافتند که مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی ویتامین D (مقداری معادل ویتامین D موجود در 8 اونس شیر در روز) در طول بارداری با کاهش 20 درصدی تب یونجه در سن مدرسه همراه است. هیچ کاهش خطری در ارتباط با مصرف مکمل ویتامین D وجود نداشت. به گفته محققان مادران باردار همیشه سوالاتی پیرامون چگونگی تغذیه در دوران بارداری دارند و مطالعه حاضر نشان می دهد که منبع مواد مغذی نیز در رژیم مادر اهمیت دارد. غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، قارچ، غلات و حبوبات.
ویتامین D سیستم ایمنی را تعدیل کرده و نقش آن در آسم و آلرژی مورد توجه بوده است. بسیاری از مطالعات قبلی ارتباط ویتامین D و آلرژی را در تنها در زمان خاصی بررسی کرده اند، اما این مطالعه به طور جامع و در زمان های مختلف (در طول بارداری، در زمان تولد و در سن مدرسه) و با استفاده از روش های مختلف (پرسشنامه بسامد خوراک و آزمایش 25(OH)D سرمی در مادران و کودکان در سن مدرسه) تحقیقات خود را انجام داده است.
محققان معتقدند این مطالعه ممکن است مشاوره تغذیه و توصیه ها به مادران باردار را اعم از مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D در رژیم غذایی خود، تحت تاثیر قرار دهد.
نکته عملی: با مصرف بیشتر مواد غذایی غنی از ویتامین D (نه به صورت مکمل) در دوران بارداری، می توان خطر ابتلا به آلرژی را در کودکان کاهش داد.
منبع:


Supinda Bunyavanich, et al. "Prenatal, perinatal, and childhood vitamin D exposure and their association with childhood allergic rhinitis and allergic sensitization". Journal of Allergy and Clinical Immunology, 2016
 

نظرات بسته شده است.