ضرر زرده تخم مرغ به اندازه سیگار کشیدن است

یک مطالعه جدید نشان میدهد زرده غنی از کلسترول تخم مرغ می تواند به اندازه سیگار کشیدن شریان های شما را سخت نماید.

دکتر Spence، استاد عصب شناسی دانشگاه وسترن و تیم وی با مطالعه روی بیش از 1200 زن و مرد به این نتایج دست یافتند. در ابتدا آنها برای تعیین میزان پلاکت در شریان های هر بیمار از سونوگرافی استفاده کرده و سپس افراد از نظر عواملی مثل سیگار کشیدن، مصرف دارو، سبک زندگی و تعداد دفعات مصرف تخم مرغ مورد بررسی قرار گرفتند.

پژوهشگران یافتند اگرچه سطح پلاکت های عروق با افزایش سن به طور معمول بالا می رود اما سیگار کشیدن و مصرف زرده تخم مرغ این شکل گیری پلاکت های عروقی را سرعت می بخشند. مصرف زرده تخم مرغ به میزان دو سوم مصرف سیگار تشکیل رسوب پلاکتی در عروق را افزایش میدهد. بر اساس گزارش این دانشمندان افرادی که در طول هفته سه بار یا بیشتر از زرده تخم مرغ  استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که 2 بار یا کمتر مصرف می کنند، به طور قابل توجهی افزایش پلاکت بیشتری خواهند داشت. این موضوع زمانی قابل درک تر است که بدانیم تنها یک زرده تخم مرغ حاوی میزان کلسترول بیشتری از حد توصیه شده روزانه میباشد.

این پژوهشگران پیشنهاد می کنند که سفیده تخم مرغ به تنهایی یک منبع عالی پروتئین و جایگزین خوبی برای تخم مرغ کامل است، که در کنار سبزیجاتی مثل اسفناج، پیاز یا قارچ میتواند یک وعده غذایی سالم و خوشمزه باشد.

منبع:

Journal of Neuroscience, 2011 31 (30) 11077

نظرات بسته شده است.