شیر مادر سلاحی قوی علیه ویروس ایدز

نتایج پژوهش های جدید نشان میدهد شیر مادر دارای ترکیباتی است که از نوزاد در برابر ویروس HIV  محافظت می کند. طبق نظر دانشمندان شیر مادر دارای ترکیبی است که ویروس عامل ایدز را نابود می کند و بنابراین  از انتقال ویروس از مادر به نوزاد نیز پیشگیری می کند.
طبق تحقیقات دکتر Sallie Permar  و همکارانش از دانشگاه دوک در ایالات متحده آمریکا پروتئین موجود در شیر مادر به نام TNC که قبلا مشکوک به توانایی های ضد جنینی بود، می تواند علیه ویروس ایدز فعالیت کرده و از انتقال آن از مادر به نوزاد پیشگیری کند. این پژوهشگران با آزماش نمونه های شیر مادران آلوده به ویروس ایدز به این نتایج دست یافتند.
طبق ارزیابی یونیسف ، 330 هزار کودک  در سطح جهان در سال 2011در طول بارداری یا هنگام تولد توسط مادر خود آلوده شده اند.
TNC یکی از اجزاء ماتریکس خارج سلولی است که بافت ها را کنار هم نگه میدارد، این پروتئین در بهبود زخم و بازسازی بافت ها نقش دارد. هم چنین این پروتئین در رشد جنین بسیار با اهمیت است اما دلیل بودن آن بعنوان یکی از اجزاء مهم شیر مادر و و نقش حفاظتی آن در برابر ویروس ایدز تا به حال ناشناخته بوده است.

منبع:

Sallie Permar, et al  “Tenascin-C is an innate broad-spectrum, HIV-1–neutralizing protein in breast milk” PNAS 2013 110 (45) 1822018225; published ahead of print October 21, 2013.

نظرات بسته شده است.