شیر مادر با ابتلای نوجوانان به کبد چرب مرتبط است.

محققان می گویند شیرخوارانی که قبل از شروع مصرف شیرخشک کمتر از 6 ماه با شیر مادر تغذیه شده اند و شیرخوارانی که مادرشان در ابتدای بارداری چاق بوده، بیشتر احتمال دارد که در دوران نوجوانی به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مبتلا شوند. NAFLD با چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط بوده و زمانی رخ می دهد که چربی در سلول های کبدی تجمع یابد.
این نتایج با بررسی 1100 نوجوان 17 ساله به دست آمده است. حدود 15 درصد نوجوانان به NAFLD مبتلا بودند. 94 درصد در دوران شیرخواری با شیر مادر تغذیه شده بودند. طول مدت تغذیه با شیر مادر قبل از شروع استفاده از شیرخشک، در 55 درصد آنها 4 ماه و در 40 درصد آن ها 6 ماه بود. احتمال ابتلا به NAFLD در نوجوانانی که مادرشان در ابتدای بارداری چاق بود، 2 برابر بیشتر بود. در کسانی که قبل از 6 ماهگی تغذیه با شیرخشک را آغاز کرده بودند احتمال ابتلا به NAFLD 40 درصد بیشتر بود. همچنین در فرزندان زنانی که در ابتدای بارداری سیگار می کشیدند احتمال ابتلا به NAFLD بیشتر بود. 
شیر مادر حاوی ترکیبات مختلفی است که اثر حفاظتی در برابر چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی دارد و مکانیسم های دقیق این اثرات سودمند باید در مطالعات آینده مورد بررسی قرار گیرد.
نکته عملی: وزن مناسب مادر در ابتدای بارداری و تغذیه با شیر مادر به حفظ سلامت کبد کودک در سال های بعدی زندگی کمک می کند.
منبع:

Oyekoya T. Ayonrinde et al. “Infant nutrition and maternal obesity influence the risk of non-alcoholic fatty liver disease in adolescents”. Journal of Hepatology, 2017.
 

نظرات بسته شده است.