سطح غیر طبیعی انسولین و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

چاقی یک عامل خطر قطعی برای سرطان سینه در زنان یائسه است. یافته های جدید بیان می کنند که سطوح بالای انسولین در زنان چاق نقش مهمی را در این ارتباط بازی می کند. انسولین به بدن کمک می کند تا مواد غذایی هضم شده به صورت انرژی در بدن مصرف شوند. ناتوانی بدن در تولید و یا استفاده از انسولین منجر به دیابت می شود. در حالی که سطوح بالای انسولین اغلب در زنان دارای اضافه وزن و چاق دیده می شود با این حال زنان سنگین وزنی هم وجود دارند که از نظر متابولیکی سالم هستند. با این حال این موضوع که آیا زنان دارای اضافه وزن که از نظر متابولیکی سالم هستند هم خطر بالایی برای ابتلا به سرطان سینه دارند مشخص نیست. اینکه آیا افرادی که از نظر متابولیکی سالم هستند و اضافه وزن ندارند هم خطر بالای سرطان سینه را دارند مشخص نیست.
تحقیقات جدید نشان می دهد که بعد از یائسگی سطوح غیر طبیعی انسولین بیشتر از اضافه وزن خطر سرطان سینه را پیش بینی می کند. نتایج این مطالعه در ژانویه 2015 در مجله ی  Cancer Research منتشر شد.
در این مطالعه برای بررسی نقش انسولین بر روی خطر سرطان سینه ،حدود 3300  خانمی را که بیماری دیابت نداشتند در مدت 8 سال پیگری کردند که 497 نفر از آن ها در طول این مدت زمان به سرطان سینه مبتلا شدند. اطلاعات در مورد وزن افراد ، سطح انسولین در حالت ناشتا و مقاومت انسولینی- که در آن بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهد – مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه اضافه وزن به عنوان افراد دارای نمایه ی توده ی بدنی (BMI) 25 و بالاتر تعریف شد.
یافته های مطالعه نشان داد که در مقایسه با زنان با وزن طبیعی ، زنانی که اضافه وزن داشتند اما از نظر متابولیکی طبیعی( عدم مقاومت به انسولین)  بودند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه نیستند. از سوی دیگر زنان با وزن طبیعی که از نظر متابولیکی غیر طبیعی بودند تقریبا خطر سرطان سینه در آن ها به همان اندازه که در زنان چاق با متابولیسم غیر طبیعی افزایش یافت در آن ها هم زیاد شد. به نظر می رسد یک ارتباط قوی بین انسولین و سرطان سینه وجود دارد البته این موضوع دلیل بر این نمی شود که زنان جلوی افزایش وزن خود را نگیرند زیرا داشتن اضافه وزن و چاقی شانس ابتلا به مشکلات انسولینی را افزایش می دهد. در این مطالعه بالا بودن انسولین در حالت ناشتا خطر ابتلا به سرطان سینه را هم در زنان چاق و هم در زنان با وزن طبیعی دو برابر می کند. علاوه بر این زنان دارای اضافه وزن مبتلا به مقاومت انسولین نسبت به زنان دارای اضافه وزن بدون مقاومت انسولینی  84% خطر بیشتری را برای ابتلا به سرطان سینه دارند. تحقیقات نشان داد که 10% از زنان با وزن طبیعی ممکن است دارای مشکلات انسولینی باشند.
تحقیقات بیشتری برای توضیح این یافته نیاز است. انسولین می تواند باعث رشد سلول ها از جمله سلول های سرطانی شود بنابراین این می تواند توجیهی برای این موضوع باشد. دیگر هورمون های مرتبط با انسولین ممکن است در زنان با اضافه وزن بالاتر باشند و این می تواند به خطر بالای ابتلا به سرطان پستان کمک کند. مطالعات قبلی هم نشان داده بود که خطر سرطان سینه در زنان یائسه ی چاق افزایش می یابد اما آن چیزی که باعث شگفتی شد افرایش خطر سرطان سینه در زنان لاغر دارای مشکلات انسولینی بود. بهتر است  برای روشن تر شدن موضوع مطالعات دقیقی روی 4 گروه از زنان انجام شود زنان چاق سالم و دارای مشکلات انسولینی و زنان با وزن طبیعی سالم و دارای مشکلات انسولینی.
نکته ی عملی : همه ی زنان باید با پیروی از رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی به صورت منظم ، وزن و سطوح انسولینشان را در محدوده ی طبیعی نگه دارند تا خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها کاهش یابد.

منبع : Cancer Res. 2015 Jan 15;75(2):270-4
 

نظرات بسته شده است.