سزارین خطر چاقی در بزرگسالی را افزایش میدهد

 

بر اساس نتایج مطالعات جدید، نوزادانی که به روش سزارین متولد می شوند احتمال بیشتری برای ابتلا به اضافه وزن یا چاقی در بزرگسالی دارند. طبق نظر این پژوهشگران احتمال ابتلا به اضافه وزن  در این نوزادان نسبت به نوزادان متولد شده به روش طبیعی 26% بالاتر است.
از آنجا که آمار سزارین در بسیاری کشورها افزایش یافته است، مادران باید به خوبی در مورد مضرات طولانی مدت این روش آگاه باشند. مطالعات قبل نشان داده اند که احتمال ابتلا به آسم و دیابت نوع 1 در کودکان متولد شده به روش سزارین بیشتر است.
در این مطالعه پژوهشگران به بررسی نتایج 15 مطالعه شامل  بیش از 38 هزار زن از 4 کشور مختلف پرداختند. نتایج نشان داد میزان نمایه توده بدنی در بزرگسالی در نوزادان متولد شده به روش سزارین 5/1 واحد بزرگتر از نوزادان متولد شده به روش طبیعی می باشد. 
 
سرپرست این مطالعه دکتر Matthew Hyde  در اینباره گفته است؛ باکتری های ساکن دستگاه گوارش در نوزادان متولد شده به روش سزارین با نوزادان متولد شده به روش طبیعی با هم متفاوت است که این امر می تواند تاثیرات سلامتی متفاوتی داشته باشد. هم چنین فشار وارد بر نوزاد در زمان تولد به روش طبیعی بر نوع ژن های فعال شده اثر می گذارد و از این طریق اثرات طولانی مدتی بر متابولیسم خواهد داشت. 
 
منبع:
 
Source: Matthew Hyde, et al “Mode of Delivery and Offspring Body Mass Index, Overweight and Obesity in Adult Life: A Systematic Review and Meta-Analysis” published 26 Feb 2014 | PLOS ONE.
 

نظرات بسته شده است.