سالمندی طبیعی چیست؟

شما در مورد چگونگی ایجاد پیری در قلب،  چشم‌ها، پوست و استخوان فراوان صحبت می‌کنید. می‌توانید با دانستن تغییرات طبیعی مربوط به سن‌تان و یادگرفتن راهکارهایی ساده برای تاخیر و یا کاهش این تغییرات احساس بهتری داشته باشید.

 

قلب شما سخت تر کار می کند:

  • زمانی که سن شما افزایش می‌یابد، عروق خونی و سرخرگ‌ها سفت‌تر می‌شوند. قلب شما برای پمپاژ خون باید بیشتر کار کند. این امر می تواند منجر به فشارخون بالا و دیگر مشکلات قلبی شود.
  • این کارها را انجام دهید: فعال بمانید. پیاده‌روی کنید، بدوید، شنا کنید. حتی انجام دادن مقدار اندکی از این فعالیت‌ها با شدت متوسط می‌تواند به شما کمک کند تا در وزن مناسب بمانید و یا فشارخون‌ شما کاهش یابد. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید تا سلامت قلب‌تان را حفظ کنید. استرس‌تان را کنترل کنید. به اندازه‌ی کافی بخوابید. 7 تا 8 ساعت استراحت در شب می‌تواند به بازسازی قلب و عروق خونی شما کمک کند.

 

پوست شما تغییر می‌کند:

  • شما ممکن است متوجه شوید که پوست شما خشک‌تر از قبل شده است و انعطاف‌پذیری آن هم کاهش یافته است. علت این است که با افزایش سن پوست‌تان چربی کمتری می‌سازد. همچنین شما کمتر عرق می‌کنید و مقداری از بافت چربی زیر پوست‌تان را از دست می‌دهید. این امر می‌تواند موجب شودکه شما لاغر‌تر به نظر برسید. شما ممکن است متوجه چین و چروک، لکه‌ها و یا علامت‌هایی روی پوست‌تان شوید. آب داغ پوست را خشک می‌کند، بنابراین دوش آب گرم بگیرید.
  • این کارها را انجام دهید: زمانی که بیرون هستید از ضد آفتاب و لباس‌های پوشیده استفاده کنید . مرتب پوست‌تان را بررسی کرده و اگر متوجه تغییراتی مانند خال‌ روی پوست شدید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شما سیگار می‌کشید این یک دلیل خوب برای تلاش در جهت ترک آن است. چرا که سیگار می‌تواند باعث چین و چروک شود.

 

شما متوجه می‌شوید که سخت‌تر می‌بینید و می‌شنوید:

  • شما ممکن است متوجه شوید که دیدن اشیای نزدیک سخت شده است. در وهله‌ی اول ممکن است به عینک مطالعه نیاز داشته باشید. ممکن است نور خیره کننده ببینید و یا متوجه شوید که قدرت انطباق شما در زمانی که نور به طور ناگهانی تغییر می‌کند سخت‌تر شده است.
  • تغییراتی در شنوایی هم اتفاق می‌افتد. شما مکالمات در یک اتاق شلوغ و یا صداها در فرکانس‌های بالا را به سختی می‌شنوید.
  • این کارها را انجام دهید: بینایی و شنوایی خود را به طور مرتب چک کنید. در محیط‌های بیرون برای محافظت از چشم‌ها از عینک آفتابی استفاده کنید. برای محافظت از گوش در برابر صداهای بلند از محافظ‌های گوش استفاده کنید.

دندان‌ها و لثه‌های شما تغییر می‌کند:

  • ممکن است متوجه شوید که لثه‌های شما تحلیل رفته‌اند. بعضی دارو‌ها باعث خشکی دهان می‌شوند. خشکی دهان شما را در معرض عفونت و پوسیدگی دندان قرار می‌دهد.
  • این کارها را انجام دهید: روزی 2 بار مسواک بزنید. برای خارج کردن غذا و پلاک ها از میان دندان‌ها یک بار در روز نخ دندان بکشید.

استخوان‌های شما شکننده‌تر می‌‌شوند:

  • در اوایل دهه‌ی 40 و 50 زندگی استخوان‌های شما کم کم تضعیف می‌‌شوند. تراکم آنها کاهش یافته و شکننده‌تر می شوند. این تغییرات خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. شما ممکن است متوجه شوید که قدتان کوتاه‌تر شده است. در حقیقت در دهه‌ی 40 ممکن است شما 2-1 اینچ (حدوداً 5/2 تا 5 سانتی‌متر) کوتاه‌تر شوید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌ها در ستون فقرات فشرده می‌شوند. مفاصل شما ممکن است سفت‌تر شوند. علت آن رباط‌های شما هستند (رباط‌ها طناب‌هایی هستند که مفاصل  را به هم مرتبط می‌کنند) که اغلب قابلیت انعطاف‌شان کمتر شده است. زمانی که بافت بین مفاصل از بین می‌رود ممکن است آرتریت ایجاد شود.
  • کارهایی که باید انجام دهید: مطمئن شوید که به مقدار کافی کلسیم و ویتامین د دریافت می‌کنید. منابع خوب کلسیم در رژیم غذایی شما شامل محصولات لبنی، بادام و سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم هستند. ممکن است پزشک شما مصرف مکمل کلسیم را نیز توصیه کند.

 

اجابت مزاج تغییر می‌کند:

  • ممکن است کنترل مثانه برای شما دشوار شود. این موضوع بی‌اختیاری ادرار نامیده می‌شود. این مشکل  در  10 درصد  از افراد 65 سال و مسن‌تر رخ می‌دهد. بسیاری از این افراد  زمانی که سرفه و یا عطسه می‌کنند مقدار کمی از ادرار ترشح می‌شود. اما بعضی از افراد قبل از اینکه به دستشویی برسند مقدار زیادی از ادرار‌شان تخلیه می‌شود. در زنان یائسگی و در مردان بزرگ شدن پروستات می‌تواند علت آن باشد.
  • ممکن است متوجه شوید که اجابت مزاج‌تان مانند قبل نیست. بعضی از شرایط مانند دیابت می‌تواند حرکات روده را کند کند. بعضی دارو‌ها می‌توانند باعث ایجاد یبوست شوند. این داروها شامل دیورتیک‌ها که به ادرار شما کمک می کنند و مکمل‌های آهن هستند.
  • این کارها را انجام دهید: برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید . در بیشتر موارد علائم قابل کنترل و حتی قابل درمان است. سعی کنید از کافئین ، الکل، سودا و غذاهای اسیدی اجتناب کنید. چرا که موجب بدتر شدن علائم می‌شوند.

تمرینات کگل می‌تواند عضلات کف لگن را تقویت کرده و ممکن است به کنترل ادرار کمک کند. مانند زمانی که می‌خواهید ادرار خود را نگه دارید 5 ثانیه خود را جمع کنید و بعد برای 5-4 ثانیه عادی باشید. این تمرینات را  چندین بار در روز هر بار 5-4 دفعه انجام دهید. برای جلوگیری از یبوست مقادیر زیادی از غذا‌ها با فیبر زیاد مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید. مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید هر روز ورزش کنید. اینها می‌توانند به حرکات روده کمک کنند.

وزن کم کردن سخت‌تر می‌شود:

  • زمانی که سن ما افزایش می‌یابد، عضلات به چربی تبدیل می‌شوند. این تغییر موجب می‌شود کالری کمتری سوزانده شود. بنابراین حتی زمانی که ما کالری کمتری دریافت می‌کنیم وزن‌مان ثابت می‌ماند.
  • این کارها را انجام دهید: هر روز فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید، مانند پیاده‌روی سریع و یا بلند کردن وزنه‌های سبک. این به شما کمک خواهد کرد وزن‌تان را ثابت نگه دارید. با پزشک‌تان مشورت کنید تا به شما بگوید چه میزان فعالیت بدنی برای شما مناسب است. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی مصرف کنید. از شکر و غذا‌های حاوی چربی اشباع فراوان اجتناب کنید. سهم غذایی مصرفی خود را کوچک‌تر کنید. احتمالاً شما به همان میزان کالری که در گذشته نیاز داشتید احتیاج نداشته باشید.

روابط جنسی شما هم تغییر می کند:

  • بعد از یائسگی، بافت واژن در زنان خشک‌تر و نازک‌تر شده و خاصیت ارتجاعی آن هم کاهش می‌یابد، که ممکن است باعث کاهش لذت جنسی شود. سینه‌ها عضلات خود را از دست می‌دهند و ممکن است افتاده شوند. زمانی که سن مردان افزایش می‌یابد سطح هورمون تستوسترون در بدن کم می‌شود. تولید اسپرم و قدرت باروری هم کاهش می‌یابد.
  • این کارها را انجام دهید: با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند دارو‌هایی برای بهبود علائم فیزیکی و یا افزایش میل جنسی تجویز کند.

 

ما نمی‌توانیم زمان را به عقب بر‌گردانیم. اما می‌توانیم با صبر و شکیبایی، مراقبت و تغییر هوشمندانه در شیوه‌ی زندگی، در هر سنی از بیشترین سلامت ممکن برخوردار شویم.

نظرات بسته شده است.