زنان باردار از مصرف زیاد فروکتوز خودداری نمایند.

فروکتوز نوعی قند بوده و به طور طبیعی در میوه ها، عسل و برخی سبزیجات یافت می شود. این قند توسط تولید کنندگان مواد غذایی با گلوکز ترکیب شده و برای تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) و سپس  اضافه کردن آن به غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود.
در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد تاثیر مصرف رژیم غذایی حاوی فروکتوز زیاد در طول بارداری بر روی سلامت مادر و فرزند وجود دارد. بدین منظور محققان گروهی از موش های باردار را با رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا و گروه دیگر را با رژیم غذایی استاندارد تغذیه کردند. نتایج نشان داد که در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی حاوی فروکتوز زیاد میزان تری گلیسرید و اسید اوریک بالاتر، اندازه جنین کوچک تر و اندازه جفت بزرگتر بود. به گفته محققان جنینی که در داخل رحم کوچک تر است بعد از تولد سعی در جبران رشد کم داخل رحم دارد. درنتیجه این کودکان ممکن است در دوران کودکی یا بزرگسالی به چاقی و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی مبتلا شوند. از سوی دیگر، افزایش اسید اوریک و تری گلیسرید ممکن است خطر مشکلات بارداری مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری را افزایش می دهد.
سپس محققان این بررسی را بر روی انسان تکرار کردند. بدین منظور اطلاعات مربوط به دریافت فروکتوز توسط 18 زن باردار که تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند بررسی شد. محققان دریافتند افرادی که مقادیر بالای فروکتوز در طول بارداری مصرف می کردند اثرات مشابه با موش های باردار تغذیه شده با رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا (شامل افزایش اسید اوریک) را تجربه کردند.

منبع :


Maternal fructose drives placental uric acid production leading to adverse fetal outcomes. Scientific Reports, 2016
 

نظرات بسته شده است.