رژیم گیاه خواری و کاهش خطر بیماری قلبی

بیماری قلبی از جمله بزرگترین علل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته می باشد و تنها در بریتانیا مسئول 65000 مرگ به صورت سالانه است. یافته هایی که اخیر در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است نشانگر این مطلب است که رژیم غذایی گیاهی می تواند به صورت قابل ملاحظه ای سبب کاهش بیماری قلبی گردد.
بسیاری از تفاوت ها در میزان بروز بیماری قلبی به علت تاثیرات کلسترول و فشار خون می باشد که خود این مطلب نشان دهنده نقش به سزای رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری قلبی است .
در مطالعه ای که اخیرا به ثبت رسیده است 45000 شرکت کننده به صورت آینده نگر مورد بررسی قرار گرفتند، 34 درصد این افراد گیاه خوار بودند که این میزان حضور گیاهخواران در مطالعاتی از این دست بسیار نادر بود و همین امر به محققین در این مطالعه اجازه داد که به صورت دقیق تری تفاوت بین دو گروه و میزان خطرات نسبی را مورد مطالعه قرار بدهند، این شرکت کنندگان در سال 1990 به این بررسی پیوستند و پرسشنامه ای پیرامون سلامت وشیوه زندگی خود تکمیل کردند که شامل سوالات دقیقی پیرامون برنامه غذایی، ورزش و سایر فاکتوهای تاثیر گذار بر سلامت مانند مصرف سیگار یا الکل بود. تقریبا 20هزار شرکت کننده فشار خون خود را مورد بررسی قرار دادند و نمونه خونی جهت بررسی کلسترول خونشان ارائه دادند، این داوطلبان تا سال 2009 مورد پیگیری قرار گرفتند که در این مدت محققان 1235 مورد بیماری قلبی شامل 169 مرگ ناشی از بیماری قلبی و 1066 مورد تشخیص بیمارستانی را شناسایی کردند. 
نتایج بررسی ها نشان گر این مطلب بود که خطر بیماری قلبی در گیاهخواران حدود یک سوم پایین تر از غیر گیاهخواران است  و پس از تعدیل عوامل مداخله گر مانند سن، مصرف سیگار، دریافت الکل، فعالیت بدنی،سطح تحصیلات و زمینه های اجتماعی اقتصادی،  میزان خطر بیماری قلبی با رژیم گیاهخواری تا 32 درصد کمتر بود.
محققان دریافتند که گیاهخواران فشار خون و سطح کلسترول پایین تری نسبت به افراد غیرگیاهخوار دارند که این امر می تواند دلیل اصلی کاهش خطر بیماری قلبی در این افراد باشد. علاوه براین، این افراد شاخص توده بدنی پایین تری نسبت به افراد غیر گیاه خوار دارند و به علت نوع برنامه غذاییشان موارد کمتری از دیابت در آنها گزارش شده است. پس از تعدیل عامل شاخص توده بدنی نیز نشان داده شدکه گیاهخواران 28 درصد کمتر دچار بیماری قلبی خواهند شد.
نکته عملی:یافته های به دست آمده از مطالعه ای که شرح داده شد نشان گر این مطلب بود که رژیم غذایی مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری قلبی است لذا می توانیم با دریافت کافی میوه و سبزیجات در طول روز خطر ابتلا به این قبیل بیماری ها را کاهش دهیم. 
منبع: Am J Clin Nutr March 2013 
 

نظرات بسته شده است.