رژیم مدیترانه ای بهترین انتخاب برای دیابتی ها

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم مثل روغن زیتون و دارای مقادیر کم گوشت قرمز، بیشترین تاثیر را بر بهبود روند کاهش وزن و کاهش قند خون در میان افراد دیابتی خواهد داشت.
هم چنین این فواید در رژیم های کم کربوهیدرات، پرپروتئین و یا محدود از لحاظ برخی قندها دیده شده است. بیش از 24 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. افراد مبتلا به دیابت قادر نیستند گلوکز را به درون سلول های بدن هدایت کنند و از اینرو سطح قند  خون آنها به طور آسیب رسانی بالا است. تغییرات سبک زندگی مثل کاهش وزن و محدود کردن کالری دریافتی به بهبود کنترل قند خون و کاهش عواقب دیابت کمک می کند ، با این حال مشخص نیست که چه نوع برنامه رژیمی بهترین تاثیر را دارد.
Ajala و همکارانش نتایج حاصل از 20 مطالعه  که اثرات 7رژیم غذایی متداول بر دیابت نوع 2 را مقایسه می کردند، بررسی کردند.
رژیم مدیترانه ای، رژیم کم کربوهیدرات، رژیم پرپروتئین و رژیم با نمایه گلایسمی پایین همگی در کاهش قند خون شرکت کننده ها نقش داشتند. بعد از پیروی از رژیم برای 6 ماه افراد تحت رژیم غذایی مدیترانه ای هم چنین به طور میانگین 4 پوند کاهش وزن داشتند. سایر رژیم ها این تاثیر را بر وزن نداشتند.
رژیم غذایی مدیترانه ای بر پایه میوه، سبزی و حبوبات، غلات کامل، ماهی و استفاده از روغن زیتون و روغن های گیاهی بجای کره و نمک می باشد. چربی اشباع گوشت قرمز و محصولات لبنی کمتر از 8% از کل کالری را تشکیل میدهند. نتایج این مطالعه نشان داد بهترین برنامه غذایی برای افراد دیابتی رژیم غذایی مدیترانه ای می باشد.

منبع:

Olubukola Ajala,et al “Systematic review and meta-analysis of different dietary approaches to the management of type 2 diabetes1,2,3” American Journal of Clinical Nutrition January 30, 2013

نظرات بسته شده است.