روغن کنجد و روغن سبوس برنج برای پخت و پز مناسبند

تحقیقات جدید نشان میدهد که پخت و پز با ترکیبی از روغن کنجد و روغن سبوس برنج می تواند به کاهش فشار خون بالا منجر شود.
طی مطالعه کوچک انجام شده در دهلی نو به مدت دو ماه ،پژوهشگران به بررسی 160 مرد و 140 زن با میانگین سنی 57 سال و فشار خون بالا پرداختند. این افراد به سه گروه تقسیم شدند، گروه دریافت کننده دارو، گروه دریافت کننده مخلوط روغن کنجد و سبوس برنج برای پخت و پز و سالاد و گروه دریافت کننده هر دو مورد. هر 15 روز فشار خون افراد اندازه گیری شد.
Sankar و همکارانش گزارش کردند افراد بزرگسال با فشار خون بالا  که تقریبا 25/1 اونس مخلوط روغن کنجد و سبوس برنج را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایند، کاهش فشار خونی معادل افراد دریافت کننده داروهای فشار خون بلوکه کننده کانال های کلسیم خواهند داشت و افراد دریافت کننده دارو و مخلوط دو روغن به طور همزمان نسبت به افراد دریافت کننده دارو به تنهایی، کاهش فشار خونی بیش از دو برابر را نشان دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد  هم چنین ترکیب این دو روغن در پخت و پز باعت کاهش LDL و افزایش HDL خواهد شد. پژوهشگران بر این باورند که این تاثیرات به دلیل وجود آنتی اکسیدان های sesamin، sesamol و sesamolin در روغن کنجد و ترکیبی به نام اوریزانول در روغن سبوس برنج است. علاوه بر این هر دو روغن حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع هستند.

منبع:

Sankar D, et al "Blends of Sesame and Rice Bran oils Lowered Blood Pressure and Lipids in Mild to Moderate Hypertensive Patients" HBPR meeting 2012; Abstract 186

نظرات بسته شده است.