رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای در کودکان و کاهش خطر ابتلاء به چاقی

جامعه پزشکی سالیان سال است که همواره رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای را توصیه کرده و از فواید دنبال نمودن این رژیم غذایی سخن می گوید. از کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی گرفته تا به حداقل رساندن ریسک ابتلاء به بیماری دیابت نوع 2. این چنین به نظر می رسد که این دسته رژیم های غذایی سالم می توانند در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریهای خطرناک نقش بسزایی را ایفا کنند.
بر اساس مطالعه ای که اخیراً در این زمینه صورت گرفته است، محققان بر این باورند که در کودکانی که پایبند رژیم غذایی مدیترانه ای هستند، احتمال کمتری وجود دارد که در آینده دچار چاقی و یا اضافه وزن شوند.  
در این مطالعه تمامی داده ها از طریق IDEFICS study (شناسایی و پیشگیری اثرات بهداشتی رژیم غذایی و شیوه زندگی در کودکان و نوزادان) و توسط کمیسیون اروپائی جمع آوری شده است و شامل اطلاعاتی در خصوص کودکان و نوزادان هشت کشور اروپائی سوئد، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس، بلژیک، استونیا و مجارستان بوده است.
در رژیم غذایی مدیترانه ای اولویت بر مصرف غذاهایی با منشاء گیاهی نظیر: میوه جات و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل می باشد. همچنین طرفدار مصرف گوشت مرغ و ماهی حداقل دو بار در هفته و محدود کردن مصرف گوشت قرمز به بیش از چند بار در ماه است. یکی دیگر از عوامل مبتنی بر شیوه زندگی سالم در رژیم غذایی مدیترانه ای، اهمیت انجام فعالیت بدنی و خوردن وعده های غذایی در کنار خانواده و دوستان است.
جهت بررسی بیشتر چگونگی تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت کودکان، پرسشنامه هایی مخصوص در اختیار والدین کودکان قرار داده شد و اطلاعات تمامی مواد غذایی مصرفی کودکان در طول مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. قد، وزن، دور کمر و درصد چربی بدن کودکان این هشت کشور نیز در این مدت اندازه گیری شده است.
در مرحله بعدی، میزان پایبندی افراد تحت مطالعه به رژیم مدیترانه ای توسط یک سیستم نمره دهی بررسی شد، طوریکه یک امتیاز برای مصرف بالای هریک از گروه های غذایی در رژیم مدیترانه ای که شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل، ماهی و غلات کامل بوده است برای  این کودکان قرار می گرفت. همچنین کسر یک امتیاز برای مصرف غذاهایی که در این رژیم قرار نداشتند مانند: محصولات لبنی و گوشت قرمز.
پس از محاسبه امتیازات، محققان کودکانی راکه دارای نمرات بالایی بودند با سایر کودکان مقایسه نموده و به این نتیجه رسیدند که بیشترین میزان پایبندی به رژیم مدیترانه ای به کودکان سوئدی اختصاص داشته است و کمترین میزان پایبندی نیز در کودکان اهل قبرس دیده شده است.
در پایان مشخص شد، کودکانی که رژیم غذایی مدیترانه ای را بیشتر رعایت کرده بودند، احتمال ابتلاء به چاقی و اضافه وزن در آنها %15کمتر بوده است و نسبت به کودکانی که به رژیم پایبند نبوده اند، میزان %15-10 کمتر دچار افزایش شاخص توده بدن (BMI ) ، افزایش سایز دور کمر و درصد چربی بدن بوده اند.
نتایج این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای دارای اثرات بالقوه و مفیدی در پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن داشته است، از اینرو می بایست این الگوی غذایی بخشی ازاستراتژی های اتحادیه اروپا در جلوگیری از ابتلاء به چاقی قرار گیرد و در تمامی نقاط جهان بخصوص در کشورهایی که در سطوح پائینتری از آشنایی با این الگوی غذایی  قرار دارند ترویج گردد.
منبع:


Dr. Gianluca Tognon et all "Children consuming a Mediterranean Diet are 15% less likely to be overweight " University of Gothenberg news release, accessed 20 June 2014.
 

نظرات بسته شده است.