دریافت کدام مکمل ها در دوران بارداری ضروری است؟

کمبود مواد مغذی در مادر با برخی خطرات مانند رشد ناکافی جنین، وزن کم هنگام تولد، تغییر شکل اسکلتی و پره اکلامپسی مرتبط است.
در مطالعه ای تاثیر مصرف مکمل مولتی ویتامین – مینرال بر سلامت مادران و کودکانشان بررسی شده است. اگرچه مطالعاتی اثربخشی برخی مکمل ها را بررسی کرده اند اما اکثر این مطالعات در کشورهای کم درآمد که احتمال کمبودهای تغذیه ای در مادران بیشتر است، انجام شده است. سایر مطالعات انجام شده نیز مشاهده ای بوده و نشان دهنده علت نیستند.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که منافع حاصل از دریافت مکمل اسید فولیک قوی ترین شواهد را دارد. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که فولات سبب کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین می شود. دستورالعمل های انگلستان و آمریکا توصیه می کنند که زنان قبل از بارداری تا 12 هفته بعد از بارداری 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. زنانی که در معرض خطر تولد نوزاد با نقص عصبی هستند باید 5 میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند.
ویتامین D به کمک نور ماوراء بنفش در پوست ساخته می شود. ویتامین D از طریق افزایش جذب روده ای کلسیم به سلامت استخوان ها کمک می کند. در این مطالعه شواهد کمی در مورد کاهش مشکلات مربوط با بارداری یا تولد با مصرف این ویتامین وجود داشت. در حال حاضر، دریافت 10 میکروگرم ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود. برای زنانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند، زنان با پوست تیره یا زنان با کمبود مواد مغذی احتمالاً دریافت ویتامین D مفیدتر است.
در مورد سایر مکمل ها (ویتامین های A، C و E و آهن) شواهد در مورد اثربخشی آن ها برای زنان و کودکان با تغذیه مناسب کافی نبود. از طرفی دریافت بیش از حد ویتامین A برای کودک در حال رشد مضر است.
به گفته محققان در حال حاضر هیچ شواهدی توصیه نمی کند که تمام زنان باردار باید مکمل به غیر از اسید فولیک و ویتامین D دریافت کنند.
منبع:

Vitamin supplementation in pregnancy, Drug and Therapeutics Bulletin, 2016

نظرات بسته شده است.