دریافت مکمل برای پیشگیری از بیماری قلبی: آری یا نه؟

متخصصین تغذیه توصیه می کنند که به منظور تامین نیاز بدن به مواد مغذی و حفظ سلامت بدن دریافت مواد غذایی نسبت به مکمل های غذایی ارجحیت دارد. زیرا غذا حاوی طیف متنوعی از ویتامین ها و مواد معدنی و نیز عوامل رژیمی است که در مکمل ها یافت نمی شوند. به طور مثال، ترکیبات فعال زیستی و فیبر که به وفور در مواد غذایی یافت می شوند معمولاً در مکمل ها وجود ندارند.

اگرچه رژیم غذایی بهترین روش به منظور تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز است اما در برخی شرایط دریافت مکمل سودمند است. برای مثال اگر با وجود پیروی از تغذیه سالم به کمبود برخی مواد مغذی مبتلا هستید مصرف مکمل می تواند به شما کمک کند. در این شرایط لازم است درکنار دریافت مکمل از انتخاب رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی اطمینان حاصل کنید. زیرا دریافت مکمل نمی تواند جایگزین دریافت غذا شود.

مکمل می تواند 100 درصد نیاز شما به ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کند. بنابراین اگر نیاز بدن با دریافت رژیم غذایی سالم تامین نشود شما مجاز خواهید بود که از مکمل استفاده کنید. به همین علت باید قبل از مصرف مکمل با متخصص تغذیه درباره برنامه غذایی خود مشورت کنید.

به منظور تامین نیاز بدن و پیشگیری از بیماری های قلبی به توصیه های ذیل توجه کنید:

  1. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. رژیم غذایی شما باید یک رژیم غذایی متعادل و متنوع باشد که از نظر کالری، چربی های اشباع، چربی های ترانس، سدیم و کلسترول محدود شده است. این رژیم غذایی نه تنها نیاز شما به مواد مغذی را تامین می کند، بلکه از بروز بیماری های قلبی نیز پیشگیری می کند.
  2. مصرف ماهی با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند افراد غیرمبتلا به بیماری قلبی انواع ماهی (ترجیحاً ماهی های غنی از امگا 3 مانند سالمون) را حداقل دو بار در هفته مصرف نمایند. افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند باید روزانه 1 گرم اسیدهای چرب امگا 3 یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) دریافت کنند. ترجیحاً این میزان امگا 3 باید از طریق مصرف ماهی تامین شود. با این حال، دریافت این مقدار امگا 3 از طریق رژیم غذایی دشوار است. بنابراین بعد از مشورت با پزشک می توانید از مکمل آن استفاده کنید. اگر میزان تری گلیسرید خون (نوعی از چربی خون) بالا باشد می توانید روزانه 4-2 گرم DHA + EPA دریافت کنید.
  3. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد افراد سالم از دریافت مکمل برخی ویتامین ها یا مواد معدنی بیش از مقادیر توصیه شده روزانه، سود ببرند. هرچند برخی مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که مصرف مکمل به خصوص مکمل های حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین های A، C و E می تواند میزان ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را کاهش دهد اما به درستی مشخص نیست که دریافت مکمل سبب بروز این اثر شده باشد.
  4. هر ماده مغذی اگر به مقادیر زیاد در طولانی مدت مصرف شود می تواند سمی باشد. گاهی اوقات نیز بین مکمل های غذایی دریافتی و داروهای مصرفی فرد تداخل رخ می دهد. دریافت بیش از حد آهن خطر بیماری های مزمن و دریافت بیش از حد ویتامین A خطر بروز نقایص هنگام تولد را افزایش می دهد.

نظرات بسته شده است.