خوردن تخم مرغ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

دیابت نوع 2 به میزان زیادی در کل دنیا گسترش یافته است. تحقیقات نشان می دهند که عادات مربوط به شیوه ی زندگی مانند ورزش و تغذیه نقش مهمی در پیشرفت این بیماری بازی می کنند. دربعضی از مطالعات ، رژیم ها با کلسترول بالا با اختلال در متابولیسم گلوکز و خطر دیابت نوع 2 همراه بوده است. در مقابل ، در برخی مطالعات تجربی مصرف تخم مرغ باعث بهبود تعادل گلوکز شده است . با این حال اطلاعات محدود و متناقضی در مورد ارتباط بین مصرف تخم مرغ و  خطرابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.
در این مطالعه ارتباط بین مصرف تخم مرغ و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان میانسال و مسن در شرق فنلاند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه در آپریل 2015 در مجله ی  American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد.
در این مطالعه عادات غذایی 2332 مرد 42 تا 60 ساله که در مطالعه ی  عوامل خطر بیماری  اسکیمیک قلب کوپیو شرکت کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. بعد از حدود 3/19 سال پیگیری ، 432 مرد مبتلا به دیابت تشخیص داده شدند. در ابتدای مطالعه دریافت غذایی افراد توسط یاداشت غذایی 4  روزه ارزیابی شد. بروز دیابت نوع 2 هم  با اندازه گیری  قند خون ناشتا و تست تحمل کلوگز 2 ساعته ، در ابتدای مطالعه و 4 ، 11و 20 سال بعد ارزیابی شد.
یافته های این مطالعه نشان می دهد که مصرف تخم مرغ با کاهش خطر دیابت نوع 2 و همچنین با کاهش سطوح کلوگز خون همراه است. در مردانی که تقریبا 4 عدد تخم مرغ در طول هفته استفاده می کردند خطر ابتلا به دیابت نوع دو ،  37 درصد کمتر از مردانی بود که تقریبا یک تخم مرغ در هفته مصرف می کردند. این ارتباط حتی بعد از تعدیل عوامل مخدوش گر مانند فعالیت بدنی ، نمایه ی توده ی بدنی ، استعمال دخانیات و مصرف میوه ها و سبزیجات ؛ وجود داشت. مصرف بیش از 4 تخم مرغ در هفته هیچ مزیت قابل توجهی نداشت.
یک توضیح احتمالی این است که بر خلاف بسیاری از جوامع دیگر، مصرف تخم مرغ در فنلاند به شدت با عادات ناسالم شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، فعالیت بدنی کم و یا مصرف گوشت فرآوری شده مرتبط نیست. تخم مرغ علاوه بر کلسترول حاوی مواد مغذی مفیدی است که می توانند به عنوان نمونه روی متابولسیم گلوکز و کاهش التهاب تاثیر بگذارند بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.
نکته ی عملی: این مطالعه نشان می دهد که پیش بینی تاثیر غذاها بر روی سلامتی تنها بر اساس یک ماده ی مغذی مانند کلسترول دشوار است . در طول چند سال گذشته ، تحقیقات تغذیه ای به جای تمرکز بر روی مواد مغذی به تنهایی ، روی تاثیر غذاها و رژیم غذایی به طور کلی تمرکز کرده اند.  مطالعه ی بالا نشان می دهد، این باور که تخم مرغ به خاطر محتوای بالای کلسترول مضر است و استفاده از آن باید محدود شود درست نیست.

منبع: Am J Clin Nutr. 2015 Apr 1. pii: ajcn104109
 

نظرات بسته شده است.