خواب و سالمندی

آیا شما به اندازه‌ی کافی می‌خوابید؟

  • علت مشکلات خواب با بالا رفتن سن چیست؟
  • آیا شما به اندازه‌ی کافی می‌خوابید؟

آیا خواب شما نسبت به زمانی که جوان‌تر بودید فرق کرده است؟ این اتفاق در بسیاری از افراد می‌افتد. تقریباً نیمی از مردان و زنان بالای 65 سال از یک مشکل خواب شکایت دارند. با بالا رفتن سن، بسیاری از افراد بی‌خوابی و یا دیگر اختلالات خواب را تجربه می‌کنند. این که با افزایش سن، الگوی خواب تغییر می‌کند، واقعیت است. به طور کلی افراد مسن کمتر می‌خوابند، در طول شب به دفعات بیدار می‌شوند و نسبت به افراد جوان‌تر زمان کمتری در خواب عمیق هستند و یا کمتر خواب می‌بینند.  اما در هر سنی، شما هنوز به استراحت کافی نیاز دارید تا سالم بمانید.

 

علت مشکلات خواب با بالا رفتن سن چیست؟

بعضی از علل رایج شامل:

  • عادات خواب نامناسب: اگر شما برنامه‌ی ثابتی برای رفتن به رختخواب و بیدار شدن نداشته باشید، این امر می‌تواند ساعت داخلی بدن شما را تحت تاثیرقرار دهد و خواب شما را مختل کند. همچنین در هر سنی مصرف الکل قبل از خواب، دراز کشیدن بیش از حد و یا ماندن در رختخواب زمانی که شما خواب نیستید تاثیر منفی روی خواب شما دارد.
  • داروها: بعضی از داروها باعث خواب بیشتر و بعضی باعث بی‌خوابی می شوند. اگر این موضوع در مورد شما صدق‌ می کند از پزشک مشورت بگیرید.
  • نگرانی، استرس و یا غم و اندوه: پیری موجب تغییرات زیادی در زندگی می‌شود. بعضی از آنها مثبت و بعضی منفی هستند. از دست دادن عزیزان، ترک خانواده و یا تغییر شرایط زندگی می‌تواند باعث ایجاد استرس شده و خواب شما را مختل کند. اگر تغییراتی این چنینی برای شما و یا سالمند مورد علاقه‌ی شما اتفاق افتاد، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید تا در این مورد به شما کمک کند.
  • اختلالات خواب: علاوه بر کم خوابی، اختلالات خواب آپنه، سندرم پاهای بی‌قرار و اختلال دوره‌ای اندام حرکتی را نیز شامل می‌شود. اگر هر یک از این علایم را داشتید با پزشک خود در میان بگذارید.
  • از کار افتادگی بیش از حد: بسیاری از افراد در سالمندی هم فعال می‌مانند. اما  اگردر طول روز خیلی بیکار باشید، ممکن است  به سختی به خواب بروید.

 

آیا  شما به اندازه‌ی کافی می‌خوابید؟

افراد با هم تفاوت دارند. اگر شما نسبت به دوران جوانی خود کمتر می‌خوابید ولی در طول روز احساس آرامش و انرژی  دارید. ممکن است در حال حاضر هم به خواب کمتری نیاز داشته باشید.

اما اگر متوجه شدید که کمبود خواب شما در طول روز بر روی شما تاثیر می‌گذارد، با پزشک خود مشورت نمایید. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها بهتر استراحت کنید. بسیاری از آنها ترفندهای ساده‌ایی برای زندگی معمول شما هستند، مانند: منظم بودن ساعت خواب، فعال بون بیشتر در طول روز و به کارگیری راهکارهایی برای آرامش ذهنی و فکری.

نظرات بسته شده است.