خواب ناکافی احتمال بروز افکار منفی را افزایش می‌دهد.

افکار تکرارشونده منفی زمانی رخ می‌دهد که فرد به طور مداوم به موضوعات ناراحت کننده فکر می‌کند. این مشکل در اغلب موارد به کاهش کیفیت زندگی و بروز آسیب‌های روانی، به ویژه افسردگی و اضطراب، منجر می‌شود. در این راستا محققان به بررسی ارتباط بین افکار تکرارشونده منفی و عادات مربوط به خواب و طول مدت خواب شبانه افراد پرداختند. در این مطالعه 52 نفر در محدوده سنی 18 تا 65 سال شرکت کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد در شرکت‌کنندگانی که به طور مکرر اختلال در خواب را گزارش کرده بودند جلوگیری از تمرکز بر روی محرک‌های منفی که با آن‌ها مواجه می‌شدند، دشوارتر بود. این یافته نشان ‌دهنده ارتباط بین خواب ناکافی و غلبه افکار منفی و مزاحم است. در حالیکه سایر افراد بعد از دریافت اطلاعات منفی قادر به فراموش کردن آن‌ها هستند، در افرادی که خواب کافی ندارند فراموش کردن و نادیده گرفتن دشوار است.
به گفته محققان کمبود خواب سبب می‌شود افراد به مدت طولانی‌تری به محرک‌های منفی توجه داشته باشند. همین امر در کسانی که به سختی به خواب می‌روند نیز مشاهده می‌گردد.
اگر در مطالعات آینده یافته‌های فوق تائید شوند، می‌توان با استفاده از تغییر الگوی خواب از اضطراب و افسردگی به صورت مطلوب‌تری پیشگیری نمود و یا آن‌ها را درمان کرد.
منبع:

Jacob A.Nota et al. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 2018; Volume 58: Pages 114-122.

نظرات بسته شده است.