خواب دیر هنگام سبب اضافه وزن می شود.

خوابیدن بخش فعال و بسیار مهمی از زندگی انسان است و ما برای حفظ و تقویت قدرت یادگیری و حافظه به میزان کافی خواب در شبانه روز نیازمندیم. استراحت کافی و در نتیجه شاداب بودن دانش آموزان، فراگیری بیشتری را در پی دارد.
برای بسیاری از مردم، دوران نوجوانی و اوایل جوانی دوره ای است که دیر خوابیدن رواج بیشتری دارد. اما مطالعات جدید نشان می دهد، این خواب دیرهنگام عوارض منفی بر وزن بدن دارد. نوجوانان سنین 17-14 سال باید در شبانه روز حدود 10-8 ساعت و جوانان سنین 25-18 سال حدود 9-7 ساعت بخوابند. با این حال، گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان می دهد که تنها 31% از دانش آموزان حداقل 8 ساعت خواب در شب را دارند و حدود 30%  از بزرگسالان کمتر از 6 ساعت خواب شبانه دارند.
این موضوع به خوبی مشخص شده است که خواب ناکافی می تواند بر سلامت فرد اثرات منفی بگذارد. خواب ناکافی خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهد، و می تواند با علائم زودرس بیماری های قلبی – عروقی نیز مرتبط باشد.
محققین اطلاعات 3342 نوجوان و جوان را در سال های 2009-1994 بررسی نمودند. هر شرکت کننده زمان خواب خود را در طول هفته و آخر هفته در سه مقطع زمانی گزارش کرد: در زمان شروع بلوغ، سنین دبیرستان و اوایل جوانی. محققین نمایه توده بدنی (BMI) افراد  را در هر مقطع محاسبه کردند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که خواب دیرهنگام در نوجوانان و جوانان با افزایش وزن آن ها در مدت 5 سال مرتبط بوده و به ازاء هر ساعت خواب کمتر، نمایه توده بدنی kg/m2 1/2 افزایش می یابد. نتایج مطالعه نشان داد خواب شب و نه کل زمان خواب، با مدیریت وزن ارتباط دارد.
بهتر است نوجوانان در شب در ساعات زودتری بخوابند تا وزن آن ها پیش از رسیدن به دوره بزرگسالی به طور بهتری کنترل شود. میزان خواب نوجوانان پس از 20 سالگی به شدت افت می کند.
نکته عملی: نوجوانان بایستی خواب کافی داشته باشند تا از اضافه وزن آنان در بزرگسالی جلوگیری شود.
منبع:

SLEEP. 2015;38(10):1523–1527

نظرات بسته شده است.