خطر مصرف برخی مسکن ها در بارداری

طبق نتایج مطالعات جدید، خطر تولد نوزادان با نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا  در  زنانی که در دوران بارداری از داروهای تسکین دهنده درد مثل اکسی کونتین، ویکودین و پرکوست(percocet) استفاده می کنند، دو برابر بیشتر است.
سرپرست این مطالعه دکتر مهسا یزدی تاکید کرده است، با وجود افزایش دو برابری خطر ابتلا به نقص لوله‌های عصبی در نوزادان، احتمال ابتلا به این عارضه بسیار کم  و نادر است .
نقص لوله‌های عصبی که معمولا در اولین ما‌ه‌ بارداری رخ میدهد، شامل مشکلاتی مثل اسپینا بیفیدا که در آن ستون فقرات کاملا بسته نشده است و بی مغزی (anencephaly) که در آن قسمت ‌عمده مغز و جمجمه رشد نکرده، می باشد.
بر اساس اطلاعات قبلی و مطالعه حاضر،  مصرف داروهای مسکن مخدری مانند کدئین، اکسی‌کدون و هیدروکدون افزایش یافته‌ است.
مهسا یزدی و همکارانش در دانشگاه بوستون از اطلاعات جمع آوری شده  طی 12 سال استفاده کردند، در این مدت داده ها از طریق مصاحبه تلفنی با مادران طی 6 ماه بعد از تولد نوزاد جمع آوری شد. طی این مصاحبه اطلاعات لازم در زمینه مصرف دارو نیز بررسی شد. سپس مادران 305 نوزاد متولد شده با نقص لوله عصبی با بیش از 20 هزار نوزاد دیگر که سالم یا دارای نواقص غیر مرتبط با مصرف دارو بودند مقایسه شدند.  
نتایج نشان داد احتمال تولد نوزاد با نقص لوله‌های عصبی در زنانی که در دوران بارداری مسکن‌ مصرف می‌کنند، دو برابر افزایش می‌یابد.
اگرچه این مطالعه ارتباط بین استفاده از مسکن‌های مخدر در دوران بارداری و خطر بالای نقص لوله‌های عصبی در نوزادان را نشان داد، اما یک رابطه علت و معلولی را اثبات نمی کند.

منبع:

Mahsa Yazdy, et al “Periconceptional Use of Opioids and the Risk of Neural Tube Defects” Obstetrics & Gynecology. 122(4):838-844, October 2013

نظرات بسته شده است.