خطر ام اس دختران چاق را تهدید می کند

مطالعات جدید نشان داده اند احتمال بروز اسکلروزیز متعدد (MS) در نوجوانان چاق –بویژه دختران چاق- نسبت به نوجوانان با وزن نرمال به طور قابل توجهی بالاتر است. MS یک بیماری عصبی است که در آن پوشش محافظ اطراف فیبرهای عصبی از بین رفته و باعث کندی سیگنال های بین مغز و بدن  می گردد.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به مقایسه قد و وزن 75 کودک مبتلا به ام اس با بیش از 900 هزار کودک سالم پرداختند. تنها بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان مبتلا به ام اس دارای اضافه وزن یا چاق بودند.
نتایج نشان داد اضافه وزن یا چاقی نسبی در دختران با افزایش کم خطر ابتلا به ام اس همراه بود اما چاقی شدید با افزایش قابل توجه 3 تا 4 برابر در ارتباط بود. هیچ الگوی روشنی بین وزن پسران و افزایش احتمال ابتلا به ام اس دیده نشد. دختر 12 ساله با قد حدود 152 سانتی متر با وزن حدود 50 کیلوگرم دارای اضافه وزن و وزن حدود 70 کیلوگرم چاقی شدید در نظر گرفته شد.
پژوهشگران این مطالعه معتقدند سطوح ناکافی ویتامینی و هم چنین ترکیبات شیمیایی رها شده از سلول های چربی در افراد چاق می توانند توضیحی برای این افزایش خطر باشند.

منبع:

Annette Langer-Gould,et al “Childhood obesity and risk of pediatric multiple sclerosis and clinically isolated syndrome” Neurology, January 30, 2013

نظرات بسته شده است.