خطرات مصرف فروکتوز زیاد در دوران بارداری و شیردهی بر فرزندان

خطرات مصرف فروکتوز زیاد در دوران بارداری و شیردهی بر فرزندان
به تازگی نتایج مطالعه منتشر شده در The Journal of Physiology نشان داده است که مصرف رژیم غذایی با مقادیر زیاد قندهای دارای فروکتوز در دوران بارداری یا در دوران شیردهی احتمال ابتلای فرزندان را به کبد چرب،  چاقی یا دیابت نوع 2 افزایش می دهد.
بسیاری از نوشیدنی های شیرین و سایر غذاهای فرآوری شده حاوی قندهای دارای فروکتوز مانند سوکروز و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند. مصرف زیاد این قندها یکی از علل عمده ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 می باشد. مطالعات کمی اثر رژیم غذایی سرشار از قندهای حاوی فروکتوز در دوران بارداری و پس از آن را بر فرزندان نشان داده اند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اگر رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و به ویژه بعد از آن و در دوران شیردهی سرشار از قندهای حاوی فروکتوز باشد اثر منفی بر سلامت متابولیک فرزندان داشته و ضمن بروز کبد چرب در فرزندان احتمال ابتلای آن ها به چاقی یا دیابت نوع 2 را در آینده افزایش می دهد.
منبع:

Impact of perinatal exposure to sucrose or high fructose corn syrup (HFCS-55) on adiposity and hepatic lipid composition in rat offspring. The Journal of Physiology, 2017

نظرات بسته شده است.