تغییر رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ

سرطان روده ی بزرگ چهارمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است( در حدود 600000 مرگ در سال). میزان سرطان روده ی بزرگ درجهان غرب بالاتر از آفریقا و آسیای دور است. در ایالات متحده ی آمریکا ، بیشترین بار بیماری بر دوش آمریکایی های آفریقایی تبار است. رژیم غذایی غربی دارای پروتیئن و چربی بالا و فیبر کم است که  در مقایسه با رژیم آفریقایی  که محتوی فیبر بالا و چربی و پروتیئن کم است ، خطر سرطان روده ی بزرگ را افزایش می دهد. زمانی که تنها برای دو هفته رژیم غذایی داوطلبان آمریکایی و آفریقایی تغییر کرد دانشمندان تاثیرات چشمگیری بر روی خطر سرطان روده ی بزرگ مشاهده کردند.
مطالعات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به طور قابل ملاحضه ای خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش دهد و باکتری های روده نقش مهمی را در این اثر بازی می کنند. نتایج این مطالعه در آپریل 2015 در مجله ی Nature Communications   منتشر شد.
برای بررسی نقش احتمالی رژیم غذایی و باکتری روده، یک تیم بین المللی از جمله دانشمندان از دانشگاه پیتسبورگ و امپریال کالج لندن،  مطالعه ای را روی  یک گروه از 20 داوطلب آفریقایی آمریکایی و گروه دیگری از 20 شرکت کننده از روستایی در آفریقای جنوبی انجام دادند . دو گروه رژیم غذایی خود را تحت شرایط کنترلی شدید برای دو هفته عوض کردند. داوطلبان  قبل و بعد از تغییر رژیم تحت کولونوسکوپی  قرار گرفتند. محققان همچنین نشانگرهای بیولوژیکی که خطر سرطان روده ی بزرگ را نشان می داد اندازه گرفتند ، نمونه هایی  هم از باکتری های روده ی بزرگ جمع آوری شد. در ابتدا ی مطالعه زمانی که گروه ها رژیم غذایی طبیعی خودشان را داشتند تقریبا نیمی از افراد آمریکایی پولیپ ( رشد غیر طبیعی در پوشش روده که بی ضرر است اما میتواند به سرطان پیشرفت کند) داشتند. هیچ یک از آفریقایی ها این اختلالات  را نداشتند.
بعد از دو هفته تغییر ، گروه آمریکایی به طور معنی داری التهاب کمتری در روده ی بزرگ داشتند و نشانگرهای خطر سرطان در آن ها کاهش یافته بود. در گروه آفریقایی  بعد از دو هفته رعایت رژیم غربی اندازگیری ها  نشان داد که خطر سرطان به طور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین مطالعه نشان داد که یکی از دلایل اصلی تغییر خطر سرطان به خاطر تغییر در سوخت و ساز باکتری های روده ی بزرگبه دلیل  تطابق با رژیم جدید است. در گروه آمریکایی که برای دو هفته رژیم آفریقایی را پیروی کردند  تولید بوتیرات که محصول جانبی حاصل از متابولیسم فیبر است و اثر ضد سرطانی مهمی دارد افزایش پیدا کرد.
باکتری های روده ی بزرگ به عنوان یک عامل مهم در سلامت انسان شناخته شده اند و این مطالعه نشان داد  که باکتری های روده عامل ارتباطی بین رژیم و سرطان روده ی بزرگ هستند و این به این معنی است ما می توانیم با هدف قرار دادن باکتری های روده  راهی برای پیشگیری و درمان سرطان بیابیم.
نکته ی عملی: این مطالعه نشان می دهد که الگوی رژیم غذایی غربی خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد و از طرفی تغییر رژیم غذایی  می تواند حتی در مدت زمان کوتاه (دو هفته ) خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش دهد. پس افرادی که رژیم های غذایی پرخطر دارند می توانند با تغییر رژیم غذایی  از ابتلا به سرطان روده ی بزرگ پیشگیری کنند.
 
منبع: Nat Commun. 2015 Apr 28;6:6342
 

نظرات بسته شده است.