تغذیه و سلامت دندان کودکان

آن چه که کودکان می خورند بر سلامت دندان هایشان اثر دارد. بسیاری از کربوهیدرات ها، شیرینی ( برای مثال کیک، کلوچه، آبنبات و سایر غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر) و مواد غذایی نشاسته ای ( مثل بیسکوئیت، کراکر های نمکی و چیپس) می توانند به آسیب دندان ها منجر شوند. مدت زمان باقی ماندن کربوهیدرات ها بر دندان یکی از اصلی ترین دلایل پوسیدگی دندان ها است.
بهترین کار این است که والدین انتخاب غذاهای سالم را به کودکان آموزش دهند. در ادامه راجع به برخی از راهبرد های غذایی سالم در این زمینه بحث خواهد شد.
•    میوه ها و سبزیجات: سعی کنید به جای کربوهیدرات های ساده ای مثل شیرینی و کلوچه یا آبنبات، میوه ها و سبزیجات را به عنوان میان وعده برای کودکان در نظر بگیرید. میوه ها و سبزیجاتی که محتواب آب زیادی دارند مثل هلو، ملون، شلیل و خیار گزینه های خوبی هستند. پس از خوردن موز و کشمش کودک خود را به شستن دندان ها تشویق کنید به این علت که آن ها حاوی مقدار زیادی قند می باشند.
•    پنیر: سعی کنید پنیر را در میان وعده های کودکان به کار ببرید به دلیل این که به ترشح و رهایش بیشتر بزاق کمک خواهد کرد، ترشح بیشتر بزاق موجب شستشوی ذرات غذا از روی دندان خواهد شد.
•    مواد غذایی چسبنده: کشمش و سایر میوه های خشک، شکلات های گرانول دار، کلوچه و عسل چسبندگی زیادی دارند و مدت زمان طولانی بر روی دندان باقی می مانند بنابراین بزاق قادر به حذف سریع آن ها نمی باشد. در صورت خوردن این دسته از مواد غذایی کودکتان را به شستن دندان ها تشویق کنید.
•    دفعات میان وعده : در زمینه پوسیدگی دندان ها؛ دفعات خوردن میان وعده مهم تر از حجم میان وعده است. مدت زمان بین وعده ها فرصت مناسبی برای شستن ذرات غذایی چسبیده به دندان ها توسط بزاق می باشد. دفعات زیاد میان وعده موجب فراهمی محیط مناسبی برای باکتری ها ایجاد می شود و به تشکیل پلاک بر روی دندان ها و در نهایت پوسیدگی دندان منجرخواهد شد.
•    مواد غذایی بدون شکر یا شیرین نشده را برای کودکان انتخاب کنید.
•    آب را جایگزین نوشابه کنید: آب میوه های صنعتی، نوشیدنی های گازدار و حتی شیرهای حاوی شکر می توانند زمینه ساز آسیب و پوسیدگی دندان شوند. آب آسیبی به دندان وارد نمی کند و یک روش مناسب برای شستشوی ذرات غذا می باشد.
•    منابع خوب کلسیم را جدی بگیرید: سعی کنید منابع خوب حاوی کلسیم شامل شیر، بروکلی و ماست را در برنامه غذایی کودکان بگنجانید.
•    آدامس های حاوی زایلیتول را انتخاب کنید: در صورت تمایل کودک برای خوردن آدامس سعی کنید از انواع بدون شکر یا آدامس هایی که حاوی زایلیتول هستند استفاده کنید. زایلیتول موجب کاهش مقادیر باکتری های دهان می شود و عمل جویدن به ترشح بیشتر بزاق کمک می کند.
•    پس از خوردن داروهایی مثل شربت های مخصوص سرفه کودکان را به شستن دندان ها تشویق کنید، به دلیل این که باکتری های موجود در دهان با استفاده از محتوای شکر این شربت ها اسید تولید می کنند. این اسید تولیدی موجب از بین رفتن لایه محافظ روی دندان می شود.
•    مسواک زدن و شستن دندان را به عنوان یک عادت سالم در کودکان ایجاد کنید. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کودکان را تشویق کنید تا روزانه حداقل دوبار دندان های خود را مسواک کنند. به آن ها آموزش دهید پس از خوردن یک ماده غذایی شیرین دهان خود را با آب بشویند.
 

نظرات بسته شده است.