تغذیه مناسب و کنترل دیابت نوع 1

بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، مصرف غذاهای حاوی برخی مواد مغذی خاص به افرادی که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است کمک می کند تا تولید انسولین برای آنها تا 2 سال ادامه داشته باشد. به گفته پژوهشگران غذاهای غنی از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب به حفظ تولید انسولین کمک میکنند.
بعد از تشخیص دیابت نوع 1، یک اسیدآمینه و یک اسید چرب بلند زنجیر مرتبط با سطوح پپتید C  بسیار با اهمیت هستند زیرا نشان داده شده است که کنترل گلوکز را بهبود داده و احتمالا از بسیاری عوارض پیشگیری می کنند.
پژوهشگران  اطلاعات بیش از 1300 فرد جوان زیر 20 سال مبتلا به دیابت نوع 1 را مورد بازبینی قرار دادند. میانگین طول مدت  دیابت آنها 10 ماه بود. اطلاعات تغذیه ای شامل اطلاعات مصرف غذاهای حاوی لوسین از طریق شرکت کننده ها و مادران آنها جمع آوری شد. هم چنین نمونه های خون  برای اندازه گیری میزان پپتید C که فراورده فرعی انسولین است، جمع آوری شد.
بعد از 2سال پژوهشگران یافتند که مصرف لوسین و امگا 3 به طور قابل توجهی با  سطوح بالاتر پپتید C در ارتباط است. سطح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 با حفظ عملکرد سلول های بتا مرتبط است. غذاهای حاوی لوسین شامل محصولات لبنی، گوشت قرمز، تخم مرغ، مغزها و غلات کامل هستند. اسیدهای چرب امگا3 نیز در ماهی های چرب بویژه سالمون یافت می شوند.
البته خوردن این غذاها (غذاهای حاوی اسیدآمینه  لوسین و اسیدهای چرب امگا 3)  به معنای عدم نیاز به تزریق انسولین نبوده و تنها میزان انسولین مورد نیاز را کاهش میدهد.

منبع:

Elizabeth J. Mayer-Davis, et al “ Nutritional Factors and Preservation of C-Peptide in Youth With Recently Diagnosed Type 1 Diabetes: SEARCH Nutrition Ancillary Study” Diabetes Care July 2013 36:1842-1850.
 

نظرات بسته شده است.