تشخیص کودکان در معرض خطر اختلالات خوردن کلید حفظ زندگی است.

به تازگی مشخص شده علائم اختلالات خوردن در کودکان حدود 9 ساله به پزشکان اجازه می دهد تا مداخلات لازم را هر چه سریع تر برای حفظ زندگی آنان انجام دهند. محققین به این نتیجه رسیدند که دختران و پسران در سن 9 سالگی علائم اختلالات خوردن را نشان داده و تعداد این علائم در 12 سالگی افزایش می یابد. مطالعه اخیر که بر روی 516 دختر و پسر انجام شده نشان می دهد که اختلالات خوردن بایستی هر چه سریع تر درمان شود تا از بیماری های خطرناک متعاقب آن جلوگیری شود. این مطالعه 6 ساله سه بخشی را که والدین، معلمین و پزشکان برای تشخیص علائم مشکلات ذهنی این کودکان باید با آن ها آشنا باشند، مشخص نمود.  این فاکتورها عبارتند از: دختران و پسرانی که تصویر ذهنی آن ها مختل شده است، دخترانی که علائم افسردگی دارند و دختران و پسرانی که این علائم را در مراحل اولیه نشان می دهند. 
به نظر می رسد این مطالعه می تواند به ایجاد راهی برای مداخلات زودهنگام به منظور کمک به بیماران جوان تر برای مقابله با اختلالات خوردن کمک کند. در واقع در این بررسی محققین به دنبال مبتلایان به اختلالات خوردن نبوده بلکه می خواهند علائم آن را تشخیص دهند. مطالعات پیشین علائم کودکان و نوجوانان را به صورت مقطعی مطالعه کرده اند و لذا سیر پیشرفت و تغییر علائم دیده نمی شد. اما در این مطالعه به طور خاص بر فاکتورهای مرتبط با بروز اختلالات خوردن برای تشخیص کودکان در معرض خطر تمرکز شده است. 
نتایج نشان می دهد لازم است اختلالات خوردن هر چه سریع تر تشخیص داده شود. زیرا شیوع بالاتر علائم در سن 9 سالگی قوی ترین عامل خطر برای شیوع بالاتر علائم در سن 12 سالگی بود. شیوع اختلالات خوردن در سن 9 سالگی کمتر از 12 سالگی است اما بیشتر قابل پیشگیری است. شایع ترین سن برای بستری شدن 15 سالگی تعیین شده است. 
بسیاری از کودکان علائم را داشته اما به این مشکل مبتلا نمی شوند. علائم می تواند شامل این موارد باشد: گرفتن رژیم های سخت، خوردن افراطی، تمارض به بیماری پس از مصرف غذا، اضطراب شدید درباره چاق شدن یا افزایش وزن. اختلالات خوردن مشکلی جدی بوده و می تواند منجر به مرگ شود. در سن 12 سالگی دختران و پسرانی که از وزن و شکل بدن خود ابراز نارضایتی دارند بیشتر به اختلالات خوردن مبتلا می شوند. اختلال تصویر ذهنی یکی از مهمترین نشانه های خطر است. 
نکته عملی: توجه به علائمی از جمله افسردگی، نخوردن غذا و اختلال تصویر ذهنی در کودکان بایستی به منظور پیشگیری از بروز اختلالات خوردن و عواقب منفی آن مورد بررسی قرار داده شود.
منبع علمی:

Elizabeth H. Evans et al. "Risk factors for eating disorder symptoms at 12 years of age: A 6-year longitudinal cohort study". Appetite, 2017.
 

نظرات بسته شده است.