ترکیبات چای سبز و بهبود عملکرد شناختی در سندرم داون

گزارش ها نشان می دهد در آمریکا از هر 691 کودک متولد شده یک نفر به سندرم داون مبتلا است. سندرم داون شایع ترین بیماری ژنتیکی در آمریکا بوده و به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزوم اضافی در جفت کروموزوم ۲۱ به وجود می‌آید. این کروموزوم اضافی سبب بیان بیش از حد ژن شده و می تواند سبب بروز برخی علائم جسمی مانند استخوان پشت سری صاف و نامتقارن، شکاف چشمی تنگ و مورب و … شود. این بیماران ممکن است مشکلاتی مانند تاخیر در تکامل گفتاری، اختلال یادگیری و حافظه و عدم تمرکز را تجربه کنند.
نتایج یک مطالعه نشان می دهد که اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز می تواند در این بیماران سبب بهبود عملکرد شناختی شوند. EGCG به گروهی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول تعلق دارد. پلی فنول بدن را در برابر آسیب سلولی حفظ می کند.
در این مطالعه محققان 84 بیمار مبتلا به سندرم داون با محدوده سنی  34-16 سال را بررسی نمودند. به مدت 12 ماه یک گروه از شرکت کنندگان دوز روزانه چای سبز بدون کافئین حاوی EGCG (9 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. تمام شرکت کنندگان آزمون های شناختی و تصویربرداری از مغز را در ماه 3، 6 و 12 و نیز 6 ماه بعد از پایان مطالعه انجام دادند.
نتایج نشان داد در مقایسه با گروه دریافت کننده دارونما، گروه دریافت کننده EGCG در عملکرد شناختی نتایج بهتری به دست آوردند. اسکن مغزی نشان داد این ترکیب نحوه اتصال سلول های عصبی به یکدیگر را تغییر می دهد. به گفته محققان این ترکیب سبب درمان سندرم داون نمی شود بلکه می تواند کیفیت زندگی این بیماران را بهبود بخشد.
منبع:


Safety and efficacy of cognitive training plus epigallocatechin-3-gallate in young adults with Down's syndrome (TESDAD): a double-blind, randomised, placebo-controlled, phase 2 trial,. The Lancet Neurology, 2016
 

نظرات بسته شده است.