تخم مرغ و پیشگیری از کوتاه قدی در کودکان

توقف رشد به معنای اختلال در رشد و تکامل است که به علت تغذیه نامناسب در اوایل دوران زندگی و به خصوص 1000  روز اول رخ می دهد. بنابر تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) کودکانی که قد برای سن آن ها دو انحراف معیار کمتر از متوسط استانداردهای مربوط به رشد کودکان است، کوتاه قد در نظر گرفته می شوند. در حال حاضر در سراسر جهان از هر 4 کودک کمتر از 5 سال یک نفر کوتاه قد است. کوتاهی قد در جنوب آسیا و صحرای آفریقا شایع است.
مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان در کشورهای در حال توسعه به کاهش شیوع کوتاه قدی و توقف رشد کمک می کند. اخیراً نیز شواهد جدیدی نشان داده که مصرف یک عدد تخم مرغ در روز در کودکان کمتر از 6 ماه خطر کوتاه قدی را کاهش می دهد.
بدین منظور کودکان مورد مطالعه به طور تصادفی به 2 گروه  تقسیم شدند. گروه اول به مدت 6 ماه روزانه یک عدد تخم مرغ دریافت کردند و گروه دیگر تخم مرغ مصرف نکردند (گروه کنترل). نتایج نشان داد کودکانی که روزانه تخم مرغ می خوردند نسبت به گروه کنترل قد برای سن و وزن برای سن آن ها به طور قابل توجهی بالاتر بود. به عبارتی با مصرف تخم مرغ شیوع کوتاه قدی 47 درصد و شیوع کم وزنی 74 درصد کاهش یافت.
نکته عملی: تخم مرغ یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است و افزودن آن به رژیم غذایی کودکان یک استراتژی آسان و مقرون به صرفه جهت بهبود روند رشد کودکان است.
منبع:

Lora L. Iannotti et al. “Eggs in Early Complementary Feeding and Child Growth: A Randomized Controlled Trial”. Pediatrics, 2017.
 

نظرات بسته شده است.