تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی در پیشگیری از بروز گلوکوم (آب سیاه)

بهترین راهکار برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پیروی از یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه ها و سبزیجات است. میوه ها و سبزیجات منبع اصلی کاروتنوئیدها بوده و درنتیجه برای حفظ سلامت چشم ها سودمندند. برخی میوه ها و سبزیجات که دارای مقادیر بالای ویتامین های A و C هستند خطر بروز گلوکوم (آب سیاه چشم) را کاهش می دهند. میوه ها و سبزیجات مفید برای بینایی عبارتند از: کلم، کلم پیچ، اسفناج، کرفس، هویج، هلو، تربچه، لوبیاسبز و چغندر.
از آنجاکه استرس اکسیداتیو با آسیب عصب بینایی در بیماری گلوکوم مرتبط است، آنتی اکسیدان ها می توانند از بروز آسیب بیشتر در این بیماران جلوگیری نمایند. منابع غذایی آنتی اکسیدان ها عبارتند از: انار، انواع توت ها، شکلات تیره، چای سبز و سیاه، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و دانه بزرک.
به طور کلی به بیماران مبتلا به گلوکوم توصیه می شود به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنند. هر گونه کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی نیز می تواند با مکمل هایی که حاوی ویتامین A، C و E و ویتامین های گروه B و نیز مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و روی است جبران شود. اما شواهد قانع کننده ای در مورد اثربخشی مکمل ها در پیشگیری از بروز گلوکوم وجود ندارد. با این حال، می توان به بیمارانی که از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز اطمینان ندارند مصرف مکمل را پیشنهاد داد.
منبع:

Glaucoma Research Foundation, 2016

 

نظرات بسته شده است.