تاثیر مکمل ویتامین B12 بر عملکرد عصبی و شناختی در افراد سالمند

در حدود یک ششم افراد بالای 75 سال در بریتانیا دچار کمبود ویتامین B12  هستند که کمبود شدید می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی  در سیستم عصبی شامل ضعف عضلانی ، اختلال در راه رفتن ، خستگی و سوزن سوزن شدن ، همچنین افسردگی و اختلال در حافظه و دیگر عملکردهای شناختی مهم در طول روز شود. ویتامین B12 در غذاهای روزانه مانند ماهی ، گوشت ، مرغ و فراورده های لبنی یافت می شود. شواهد روشنی وجود دارد که افراد با کمبود شدید ویتامین B12 ( با یا بدون کم خونی ) به صورت معنی داری از درمان سود می برند. در حالی که در مورد تاثیر درمان با ویتامین B12 در افراد با کمبود متوسط ویتامین B12  بدون ابتلا به کم خونی مطمئن نیستند. مطالعات قبلی بیان کردند که افراد با کمبود متوسط ویتامین B12 عملکرد حافظه و عصبی ضعیف تری دارند. تاثیر استفاده ی روزانه از مکمل B12  برای اصلاح  کمبود متوسط بر عملکرد سیستم عصبی ناشناخته است.
براساس یک مطالعه ی جدید که در جولای 2015 در مجله ی American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد  دریافت مکمل ویتامین  B12 بر روی  عملکرد عصبی و شناختی در افراد مسن با کمبود متوسط ویتامین B12 تاثیری نداشت.
این مطالعه یک کارآزمایی تصادفی دو سوکور بود که بر روی 201 فرد بالای 75 سال که دارای کمبود متوسط ویتامین B12 بودند اما به کم خونی مبتلا نبودند انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه قرص ویتامین B12 یک میلی گرم و گروه دیگر دارونما را هر روز به مدت یک سال استفاده کردند. در پایان مطالعه و بعد از 12 ماه مکمل یاری ، شرکت کنندگان برای ارزیابی عملکرد سیستم عصبی شان شامل اندازه گیری قدرت عضلانی ، هماهنگی ، تحرک ، ارزیابی عملکردهای شناختی مانند حافظه و سلامت روانی تحت آزمایش قرار گرفتند.
محققان هیچ شواهدی مبنی بر بهبود عملکرد شناختی و نورولوژیکی در میان افراد دریافت کننده ی مکمل B12 در مقایسه با دریافت کنندگان دارونما پیدا نکردند.
اگرچه تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه نسبتا کم بود، محققان گزاش کردند که این تعداد شرکت کننده برای شناسایی ارتباط کلینیکی کافی است. مکمل استفاده شده در این مطالعه حاوی دوز ایمن توصیه شده برای ویتامین B12 بود که ممکن است این دوز برای تاثیر گذاری بر روی عملکرد شناختی یا نورولوژیکی خیلی کم باشد و یا این که برای مشاهده ی تاثیر ، مکمل باید سال های زیادی استفاده شود.
نکته ی عملی : به افراد مسن توصیه می شود برای سلامت جسمی و عملکرد شناختی شان رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشند و خود را از نظری شناختی فعال نگه دارند و تا جایی که برایشان ممکن است فعالیت بدنی منظم داشته باشند.

منبع: Am J Clin Nutr. 2015 Jul 1
 

نظرات بسته شده است.