تاثیر مدت زمان عبور غذا از روده بزرگ بر سلامت سیستم گوارشی

مدت زمانی که طول می کشد تا غذا در روده انسان منتقل شود بر مقدار محصولات مضر تولید شده در طی این مسیر تاثیر می گذارد. این امر بدین معنی است که مدت زمان انتقال غذا در روده یک عامل مهم برای سلامت سیستم گوارشی است. مواد غذایی 8 متر طول روده یک فرد بزرگسال را طی می کنند تا از بدن خارج شوند. مطالعه حاضر بر تاثیر ترکیب باکتریایی روده بر سلامت سیستم گوارشی بدن تمرکز کرده است. در این مطالعه محققان با اندازه گیری محصولات حاصل از فعالیت باکتری ها در 98 فرد بزرگسال تاثیر مدت زمان عبور مواد غذایی از روده بزرگ را بر نقش باکتری های روده در فعالیت و سلامت سیستم گوارشی بررسی کردند.
باکتری های روده ترجیح می دهند که کربوهیدرات های رژیم غذایی را هضم کنند اما زمانی که کربوهیدرات ها تخلیه شوند، باکتری ها شروع به هضم سایر مواد مغذی مانند پروتئین می کنند. مطالعات قبلی ارتباط بین برخی محصولات حاصل از هضم باکتریایی پروتئین ها در روده بزرگ با بروز بیماری های مختلف مانند سرطان کولورکتال (روده بزرگ)، بیماری مزمن کلیوی و اوتیسم را نشان داده اند.
در مطالعه حاضر مشاهده شد اگر زمان عبور غذا از روده بزرگ طولانی تر باشد مقدار بیشتری محصولات مضر در نتیجه فعالیت باکتری ها تولید می شود. در مقابل، اگر زمان عبور کوتاه تر باشد موادی که به هنگام تولید لایه داخلی جدید در روده بزرگ تولید می شوند، مشاهده خواهند شد. این امر می تواند علامت یک دیواره روده ای سالم تر باشد.
 به گفته محققان مصرف مقادیر کافی فیبر و آب می تواند به عبور مواد غذایی از روده بزرگ کمک کند. همچنین بهتر است مصرف گوشت محدود شود زیرا گوشت سبب کاهش سرعت انتقال مواد غذایی شده و برای باکتری های روده مقدار زیادی پروتئین جهت هضم فراهم می کند. همچنین فعالیت بدنی سبب کاهش زمان انتقال مواد غذایی در روده بزرگ می شود.
منبع:


Colonic transit time is related to bacterial metabolism and mucosal turnover in the gut. Nature Microbiology, 2016
 

نظرات بسته شده است.