تاثیر رژیم با پروتئین کم در تنظیم قند خون افراد چاق

رژیم های غذایی حاوی مقادیر بسیار زیاد پروتئین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند و میزان بالای پروتئین با تنظیم ضعیف انسولین در ارتباط است. با این حال تاکنون مطالعات کمی به بررسی تاثیر کاهش دریافت پروتئین بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیکی مرتبط با چاقی پرداخته اند.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی در مجله The Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده است محققان دریافتند رژیم های غذایی حاوی مقادیر بسیار کم پروتئین می توانند سبب بهبود تنظیم قند در موش ها و انسان ها شوند. در این مطالعه در موش های چاق رژیم غذایی حاوی پروتئین کم از اختلال در تنظیم میزان قند جلوگیری نمودند. همچنین رژیم غذایی کم پروتئین سبب بهبود تنظیم قند خون و سایر عوامل متابولیکی در یک گروه کوچک از مردان جوان سالم شد.
این یافته ها نشان داد که رژیم غذایی کم پروتئین سبب فعال شدن مسیر پاسخ های استرس در کبد و کاهش خطر بروز اختلالات متابولیکی مرتبط با چاقی می شود.
منبع:

A liver stress-endocrine nexus promotes metabolic integrity during dietary protein dilution. The Journal of Clinical Investigation, 2016
 

 

نظرات بسته شده است.