تاثیر تغذیه مناسب بر عملکرد کودکان در مهد کودک

برآوردها نشان می دهد که تنها در ایالات متحده تعداد قابل توجهی از کودکان کمتر از 5 سال در خانواده هایی زندگی می کنند که به ناامنی غذایی مبتلا هستند. ناامنی غذایی بدین معنی است که این افراد غذا ندارند و یا غذایی که در دسترس آن ها است از نظر مقدار و کیفیت به گونه ای نیست که نیاز آن ها را برای یک زندگی سالم و فعال تامین کند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکانی که در اوایل دوران کودکی ناامنی غذایی را تجربه می کنند نسبت به کودکانی که از امنیت غذایی برخوردار هستند احتمال اینکه در مهد کودک آمادگی کمتری برای یادگیری داشته باشند، بیشتر است. 
در مطالعه حاضر چگونگی تاثیر ناامنی غذایی در طول 5 سال اول زندگی بر مهارت های شناختی و احساسی – اجتماعی و رفتارهای کودک در هنگام شروع مهد کودک بررسی شد. بدین منظور اطلاعات مربوط به 3700 کودک در خانواده های کم درآمد جمع آوری شد. محققان ارتباط بین زمان و شدت ناامنی غذایی در اوایل دوران کودکی را با امتیاز خواندن، ریاضی و مهارت های احساسی – اجتماعی کودکان بررسی نمودند. با والدین مصاحبه شد و کودکان در سن 9 ماهگی و سپس در سنین 2، 4 و 5 سالگی ارزیابی شدند. در زمان شروع مهد کودک مهارت خواندن و ریاضی و میزان بیش فعالی و مشکلات رفتاری کودکان ارزیابی شد.
به گفته محققان زمان مواجهه با ناامنی غذایی مهم است. در مطالعه فوق ناامنی غذایی در دوران شیرخواری و نوباوگی پیش بینی کننده مهارت های شناختی و احساسی – اجتماعی پایین تر در مهد کودک است. این مهارت ها بعدها در موفقیت فرد در دانشگاه و زندگی نقش دارند. 
همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که تعداد دفعات مواجهه کودک با ناامنی غذایی نیز مهم است. به طوریکه کودکانی که در 3 دوره (9 ماهگی، حدود 2 سالگی و حدود 4 سالگی) ناامنی غذایی را تجربه  کردند نسبت به کسانی که در 1 یا 2 دوره ناامنی غذایی را تجربه کردند، نتایج ضعیف تری را در مهد کودک نشان دادند. 
نکته عملی: دسترس کودکان نوپا به غذای کافی و با کیفیت بر قدرت یادگیری آن ها در مهد کودک اثرگذار است.
منبع:

Anna D. Johnson, Anna J. Markowitz . “Associations Between Household Food Insecurity in Early Childhood and Children's Kindergarten Skills”. Child Development, 2017
 

نظرات بسته شده است.